A A A A
A A A A
Szerző Téma: Dogma filmek  (Megtekintve 3401 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Nem elérhető mitbrille

  • statiszta
  • mondja a magáét
  • *
  • Köszönetek
  • -Adott: 996
  • -Kapott: 7240
  • Hozzászólások: 2079
  • Nem: Férfi
    • E-mail
Dogma filmek
« Dátum: Január 31, 2011, 23:52 »

1995. március 13-án Koppenhágában négy rendező aláírta a "tisztaság dogmáját". A Dogma '95 névre hallgató szabályzat az "illúziók mozija" elleni fegyverül szolgál.

Az aláírók: Thomas Vintergerg, Lars von Trier, Christian Levring és Soren Kragh-Jacobsen.

A világ nyilvánossága 1998-ban cannes-i filmfesztiválon találkozik először a négy dán komoly elhatározásával, ugyanis bemutatják a Születésnapot (Thomas Vintergerg) az első dogmafilmet, és az Idiótákat (Lars von Trier).
Az irányzat szerint a hanyatló színvonalú filmművészet megmenthető lenne, ha a rendezők nem tekintenék magukat művésznek, és névtelenek maradnának filmjeik mögött, illetve a forgatások során betartanának tíz szabályt. Ezt az alapítók le is írták.

A fogadalom szövege

Idézet
„Esküszöm, hogy betartom a Dogma95 alábbi, jóváhagyott szabályait:

    * A felvételeket a valódi helyszíneken kell készíteni. Kellékek nem használhatóak.(Ha valamilyen kellékre szükség van, olyan helyszínt kell választani, ahol a kellék megtalálható)
    * Hang nem rögzíthető a képtől függetlenül, és fordítva. (Zene csak akkor használható, ha a forgatás helyszínén tényleg van zene)
    * Kézikamerát kell használni. Minden ebből adódó mozgás engedélyezett. (A történetnek nem ott kell játszódnia, ahol a kamera van; a kamerának kell ott lennie, ahol a történet játszódik)
    * A filmnek színesnek kell lennie. Speciális világítás nem használható. (Ha túl kevés lenne a fény, akkor a jelenetet ki kell vágni; esetleg egy kamerára rögzített lámpa használható)
    * Optikai trükkök és szűrők használata tilos.
    * A film nem tartalmazhat felszínes, sekélyes cselekményt. (Gyilkosság, fegyverek stb. nem szerepelhetnek)
    * A cselekménytől sem időben, sem térben nem lehet eltávolodni. (A filmnek itt és most kell játszódnia)
    * A műfaji film nem elfogadható.
    * 35 mm-es filmre kell forgatni az anyagot.
    * A rendező nevét nem lehet feltüntetni.

Továbbá, mint rendező, esküszöm, hogy megszabadulok személyes ízlésemtől! Többé már nem vagyok művész. Esküszöm, hogy tartózkodom attól, hogy „művet” alkossak, mivel a pillanatnyit többre értékelem az egésznél. Elsődleges célom, hogy mind a karakterekből, mind a beállításokból az igazságot hozzam felszínre. Esküszöm, hogy erre fogok törekedni minden lehetséges eszközzel, akár a jó ízlés vagy esztétikai szemlélet árán is. Ezzel megteszem a Tisztaság fogadalmát.

Koppenhága, 1995. március 13. hétfő


A dánok jócskán merítettek elődjeik gondolkodásából - François Truffaut vagy Dziga Vertov, s sok elképzelésük éppen ezeknek az eszméknek, elképzeléseknek az újragondolása, továbbfejlesztése. Talán pont ezért hozott olyan „friss levegőt” magával ez a vállalkozás, mert emlékeztetett a filmművészet „dicső” korszakaira, egy kicsit visszahozták a lázadás eszményét.

"Tartalmát tekintve a dogma kritikus, lázadó stílusirányzat, legfőbb célja rámutatni az égető társadalmi és morális kérdésekre, a megoldhatatlannak tűnő szociális problémákra."

2002. évtől és 31 dogma film után, a rendezőknek nem kell többet dogma filmként hitelesíttetniük munkájuk a mozgalomnál, enélkül is használhatják ezt a műfaji besorolást.
A mozgalom 2005-ben feloszlott.

Azonban mindenképpen igaz, hogy e mozgalom frissességet hozott a filmművészetbe, s tehetséges- és persze kevésbé az – rendezők próbálják a módszert saját művészetükben alkalmazni továbbra is. Magyarországon is megtalálhatjuk az ezzel a módszerrel kísérletező fiatal filmeseket. A 2003-as Magyar Filmszemlén nagy sikert aratott a hasonló módszerrel készült Rengeteg című film Fliegauf Benedektől.


Filmek

#1: Születésnap (Festen, 1998 – dán) – Thomas Vinterberg
#2: Idióták (Idioten, 1998 – dán) – Lars von Trier
#3: Mifune utolsó dala (Mifunes sidste sang, 1999 – dán) – Soren Kragh-Jacobsen
#4: A király él (The King Is Alive, 1999 – dán) – Kristian Levring
#5: Szeretők (Les amants, 1999 – francia) – Jean-Marc Barr
#6: Julien Donkey-Boy (1999, amerikai) – Harmony Korine
#7: Interjú (Interview, 1999 – koreai) – Daniel H. Byun
#8: Fuckland (2000 – argentin) – Jose Luis Marqués
#9: Babylon (2001 – svéd) – Vladan Zdravkovic
#10: Chetzemoka átka (Chetzemoka’s Curse, 2000 – amerikai)
#11: Diapason (2001 – olasz) – Antonio Domenici
#12: Olasz nyelv kezdőknek (Italiensk for begyndere, 2000 – dán) – Lone Scherfig
#13: Amerikana (2001 – amerikai) – James Merendino
#14: Kéjutazás (Joy Ride, 2001 – svájci) – Martin Rengel
#15: Kamera (Camera, 2000 – amerikai) – Rich Martini
#16: Pocsék színészek (Bad Actors, 2000 – amerikai) – Shaun Monson
#17: Találkozó (Reunion, 2001 – amerikai) – Leif Tilden
#18: Teljesen emberi (Et rigtigt menneske, 2000 – dán) – Ake Sandgren
#19: Összezártság (Nar nettene blir lange, 2000 – norvég) – Mona J. Hoel
#20: Strass (2001 – belga) – Vincent Lannoo
#21: Szerelem magyarázat nélkül (En Kaerlighedshistorie, 2001 – dán) – Ole Christian Madsen
#22: Egyszer volt (Era otra vez, 2000 – spanyol) – Juan Pinzas
#23: Resin (2001 – amerikai) – Vladimir Gyorski
#24: Biztonság, Colorado (Security, Colorado, 2001 – amerikai) – Andrew Gillis
#25: Együtt az angyalokkal (Converging with Angels, 2002 – amerikai) Michael Sorenson
#26: Szikraszoba (The Sparkle Room, 2002 – amerikai) – Alex McAulay
#27: Most gyere (Come Now, 2002 – amerikai) – ismereretlen rendező
#28: Hogy szeretsz? (Elsker dig for evigt, 2002 – dán) – Susanne Bier
#29: A kenyérkosár (The Breadbasket, 2002 – amerikai) – Matthew Biancaniello
#30: A lakodalom ideje (Dias de Boda, 2002 – spanyol) – Juan de Pinzas
#31: Végkifejlet (El Desenlace, 2003 – spanyol) – Juan de Pinzas
#32: Nézz balra, ott egy svéd (Se til venstre, der er en Svensker, 2003 – svéd) – Natasha Arthy
#33: Rezidencia (Residencia, 2003 – chilei) – Artemiso Espinosa
#34: Forbrydelser (2003 – dán) – Annette K. Olesen
#35: Così x Caso
#37: Gypo
#38: Mere Players
...
#51: A Cool Day in August
#65: The Smokestack Wager
...


További olvasmány:
A dogma él, és kíméletlen kritikát gyakorol
Wikipédia: Dogma-filmek
« Utoljára szerkesztve: Június 25, 2011, 21:31 írta mitbrille »
Nem all modomban ujratolteni filmeket!

Nem elérhető steris

  • aktív
  • ***
  • Köszönetek
  • -Adott: 0
  • -Kapott: 20
  • Hozzászólások: 38
  • Nem: Férfi
    • E-mail
Re:Dogma filmek
« Válasz #1 Dátum: Február 01, 2011, 07:43 »
Ezt is nagyon köszi! :)

Nem elérhető ooli

  • forgatókönyvíró
  • hiperaktív
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 271
  • -Kapott: 340
  • Hozzászólások: 185
    • E-mail
Re:Dogma filmek
« Válasz #2 Dátum: Március 25, 2011, 19:27 »
Beszarás, hogy még a természetességre is ennyit kell készülni. : ccoff

Nem elérhető maigret

  • aranypolgár
  • mondja a magáét
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 383
  • -Kapott: 695
  • Hozzászólások: 496
  • Nem: Férfi
Re:Dogma filmek
« Válasz #3 Dátum: Március 27, 2011, 13:51 »
Hát igen, ha kéne egy jó kifejezés erre a mozgalomra, akkor az az ellentmondásosság lenne.

Nem elérhető maigret

  • aranypolgár
  • mondja a magáét
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 383
  • -Kapott: 695
  • Hozzászólások: 496
  • Nem: Férfi
Re:Dogma filmek
« Válasz #4 Dátum: Március 27, 2011, 14:46 »
Ha nem gond, akkor szólok, hogy ez is fent van: http://kilencesterv.com/index.php?topic=9451.msg24860#msg24860
Csak hogy sötétüljenek azok a címek.

Nem elérhető ryood

  • aranypolgár
  • mondja a magáét
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 521
  • -Kapott: 1735
  • Hozzászólások: 712
Re:Dogma filmek
« Válasz #5 Dátum: Július 11, 2011, 01:24 »
azért az durva h a hogy szeretsz csak 28..
There's a difference between lonely and being alone