A A A A
A A A A
Szerző Téma: Akumulator 1 - Akkumulátor 1. (Jan Svěrák, 1994) - január 30.  (Megtekintve 2979 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Nem elérhető vadPINGvin

  • anyagbeszerző
  • mondja a magáét
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 354
  • -Kapott: 5171
  • Hozzászólások: 985
  • Nem: Férfi
Január 30.-án zárul a topic, addig kérjük a véleményeket.

A film itt található: http://kilencesterv.com/index.php?topic=6912
rarpass: rosebud

Ami nem elérhető a feltöltéseimből, azt lehet törölni. Újratöltés, feltöltés, vagy bármilyen más aktivitás részemről nem várható.

Nem elérhető citromos

  • aranypolgár
  • mondja a magáét
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 5279
  • -Kapott: 1474
  • Hozzászólások: 661
Re:Akumulator 1 - Akkumulátor 1. (Jan Svěrák, 1994) - január 30.
« Válasz #1 Dátum: Január 21, 2011, 07:24 »
Maró cseh szatíra arról, hogy a tv hogyan szívja ki az emberekből az összes energiát. Tv alatt érthetjük az elsivárosodott, környezetileg tönkretett társadalmat. Nincs kiút, nem lehet elmenekülni, az emberre a "Himalája tetején" is leselkednek az ellenséges erők, amelyek az agyára, az életenergiáira pályáznak.
A mozi -részben- szürreális elemeket is felhasznál a nagyobb elrettentés elérésére.
A témaválasztás dícséretes, a filmes eszközök, különösen a cseh hagyományokat figyelembe véve, nem túl gazdagok. Ugyanez igaz a sokszor egyenetlen színészi játékra.
6.8/10

Nem elérhető rettentó

  • forgatókönyvíró
  • mondja a magáét
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 3044
  • -Kapott: 2153
  • Hozzászólások: 1268
  • Nem: Férfi
Re:Akumulator 1 - Akkumulátor 1. (Jan Svěrák, 1994) - január 30.
« Válasz #2 Dátum: Január 21, 2011, 08:13 »
Nehéz olyan filmről írni, ami egyetlen tételre épül, tézisfilm. Ez pedig a következő: a televízió rossz, mert elszívja az emberek energiáit (bármit is értsünk ez alatt), letompítja az agyukat, ahelyett, hogy gondolkodásra késztetné őket (mint a mozi, a színház, a kiállítás, a kirándulás meg az olvasás ­ ezt már én teszem hozzá, bár néha a film is utal arra, hogy a tévézésen kívül néha mással is elfoglalhatjuk magunkat).
Igen, Sverák úr, felfogtuk az üzenetét, lássuk, mi a helyzet egyébként a filmmel! A kínos tézisfilmek jellemzője, hogy az üzeneten kívül nincs bennük semmi: a szereplők csak eszközök, a történet pedig lapos, minden egyetlen célt szolgál. Itt szerintem ezt csak félig-meddig sikerült elkerülni, és ez elsősorban a felvonultatott érdekes figuráknak köszönhető, akiket azonban sajnos nem ismerhetünk meg teljesebben. Néhány ecsetvonással pingálták a szereplőket, így még a főhősről, Oldáról sem tudunk meg sokat. Vagy ott van a tanár úr, vagy a kövér, szakállas fogorvoskolléga ­ felbukkannak, de nem látunk beléjük, nincs személyiségük, hátterük és így nem is érdekesek. Előbbinél nem értjük,
hogy miért pont t szippantotta be a tévé, utóbbinál nem tudjuk, hogy most akkor nevetnünk kéne-e rajta.
A filmet én nem nevezném vígjátéknak vagy szatírának bár vannak benne kisebb poénok, groteszk elemek (különösen a tévé ,,belsejének" világa, ahol a hét törpéhez vendégségbe megy a cowboy és az indián).
A forgatókönyv úgy alkalmazza a cselekmény három egységre tagolását, ahogy kell, mégis hiányoznak a nagy fordulópontok. A befejezés pedig túl egyszerűre sikerült, kicsit több izgalmat vártam volna. A megoldásra Olda úgy fél órával a vége előtt rájön a mesekönyvből (ez tetszett: a megoldás problémáinkra néha tényleg a legváratlanabb helyről és módon jön), majd némi szerencsétlenkedés után végrehajtja, de ebben semmi nem akadályozza meg (akkor mi értelme húzni az időt?).
A filmet a fura figurák éltetik, és amikor már megismertük őket, és kirajzolódik a végkifejlet, elfárad. A végső küzdelem izgalmai helyett kapunk egy elnagyolt, katasztrófafilmbe (vagyis egy másik filmbe)illő repülőgépes jelenetet (és csak remélni merem, hogy nem a ,,Prágán repül át minden gép" egyébként zseniális poénja miatt tették bele az egészet).
Az operatőri munka figyelemreméltó, és nem a virtuóz, de ordítóan öncélú belgyógyászati felvételekre gondolok, mert azok nem kellettek volna. Nem tudom, megfigyeltétek-e, hogy Olda élete mennyire fakó, és a színek csak akkor telnek meg, amikor némi boldogság költözik szürke napjaiba. Ilyen jelenet, amikor a fürdőben letámadják a tantrás lányok, amikor a napsugár megcsillan Anna testén, vagy amikor a boldog ,,családot" látjuk együtt hármasban.
Cseh filmről lévén szó, azt is meg lehet bocsátani, hogy megint a nők és a szerelem jelentik a megoldást a világ minden problémájára :). Még azt is el tudják hitetni velem, hogy a fogorvosnőket vonzzák a lúzer földmérők.
Szó, ami szó, a film üzenete azért mai szemmel nézve sem elavult: a tévé még ma is nagy ellensége a gondolkodó embernek. Már Lugosi Béla is figyelmeztette az emberiséget egy 1935-ös filmjében(Murder by Television), de nem hallgattak rá sem  ;D
Nekünk a feleségemmel mindenesetre nincs tévénk és biztos, hogy ettől boldogabbak vagyunk.
« Utoljára szerkesztve: Január 24, 2011, 11:00 írta rettentó »
Az újratöltéseket üzenetben kérjétek tőlem. Köszi!

Nem elérhető Equimanthorn

  • hiperaktív
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 603
  • -Kapott: 358
  • Hozzászólások: 210
  • Nem: Férfi
Re:Akumulator 1 - Akkumulátor 1. (Jan Svěrák, 1994) - január 30.
« Válasz #3 Dátum: Január 24, 2011, 10:39 »
Rettentó kolléga, bár közhelyesnek tűnhet, de folyamatosan a számból vette ki a szót filmelemzésével. Még jó hogy elolvastam a hozzászólásom előtt, különben két teljesen egyforma írás született volna, csak más szavakkal. Akkor megpróbálok most egy másik irányból elindulni.

Mivel közel 8 éve tudatosan leálltam a TV nézésről, kiváltképp magaménak éreztem a témát. Nem volt nehéz azonosulni. Tapasztalataim birtokában bizton állíthatom, hogy valóban érezhető szellemi felfrissülés már rövidebb idő eltelte után. Nagyon érdekes volt megfigyelni a környezetemben, hogy a gyakori TV nézőknek esélyük sincs feldolgozni ennyi információt, pontosabban mentálisan beépülnek az adatok, de az egészséges érzelmi reakciók rendre elmaradnak. Nem tudnak elborzadni, mert vált a kép, nem tudnak örülni, mert vált a kép… Ez hosszútávon apatikussá, és nemtörődömmé teszi az egyént. Ha csak nem személyes tragédiáról van szó, szinte senkit nem ráz meg semmi. Meg lehet figyelni például egy híradó téma-felépítési rendszerét. Előbb a háború, katasztrófa, éhezés, a végén pedig Dorka kutyusnak kölykei születtek, és vidáman rohangál a kis család. Aztán jöhet a vacsi és az esti film. Érdekes kísérlet lenne ezt megfordítani és figyelni, ahogy egyetlen műsor után depresszióba és kétségbeesésbe zuhan az ország lakosságának jelentős része. Tények? Csak engem zavar, ha egy tényként kezelt téma alá betolnak egy szomorú csellódallamot, vagy a híradóknál maradva, a gyors vágások és a zaklatott zenei átvezetők? Ezek bevett filmes fogások. Szerintem borzasztóan nehéz manapság úgy információhoz jutni, hogy abban ne legyen befolyásoló tényező. Abba pedig, hogy ilyen egyénileg „megdolgozott” emberekből épül fel a társadalom, már nem is érdemes belemenni.

Nem kívánok pálcát törni senki felett, még ha elég radikálisra is sikeredett a fogalmazvány. Nézzétek el nekem, mint hozzászólási lelkesedést.  :)

A film kapcsán pedig még annyit, hogy az esetlen, kacat díszletek (mint Terry Gilliam-nél csak ő jobban csinálja) és a színészi munka azért kölcsönzött némi hamisítatlan bájt, és a távkapcsolóval lövöldözős „akciójelenetek” nagyon kemények voltak.  :) Magát az alapkoncepciót kifejezetten ötletesnek találtam, és úgy vélem, másfajta körítéssel akár egy Mátrix kaliberű sztorivá is kinőhette volna magát.

Nem volt rossz film de annyira nem is taglózott le, talán ezért lett az írásomból kritika helyett recenzió. Mindamellett nagyon tetszik a filmklub, mert így olyan filmeket is megnézek, amiket amúgy figyelmen kívül hagynék. Valóban kihívás összeállítani, írni róla. Jelen esetben különösen az volt a korábban ismertetett okok miatt.
Semmi sem evidens!

Nem elérhető rettentó

  • forgatókönyvíró
  • mondja a magáét
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 3044
  • -Kapott: 2153
  • Hozzászólások: 1268
  • Nem: Férfi
Re:Akumulator 1 - Akkumulátor 1. (Jan Svěrák, 1994) - január 30.
« Válasz #4 Dátum: Január 24, 2011, 11:10 »
Equimanthorn: "Nem tudnak elborzadni, mert vált a kép, nem tudnak örülni, mert vált a kép…"
Mondjuk, a netes szörfözés is befolyásolja az emberi kapcsolatokat, magamon egyértelműen érzem.
A film sajnos adós marad magának a tévénéző életmód hatásának a kielemzésével. Olda rejtélyes energiadózist kap, amitől eszméletlenül kórházba kerül, de a valóságban ez nem így megy, a valóságban sokkal burkoltabb a "támadás"  : brrows.
Ez persze irónikus film, és egy kicsit komolyabb, behatóbb elemzés tönkretette volna a történetet, nekem mégis súlytalan ez az energiás blabla.
Az újratöltéseket üzenetben kérjétek tőlem. Köszi!