A A A A
A A A A
Szerző Téma: Okamoto, Kihachi  (Megtekintve 66 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Elérhető Gibson

  • mondja a magáét
  • ******
  • Köszönetek
  • -Adott: 975
  • -Kapott: 4515
  • Hozzászólások: 716
    • E-mail
Okamoto, Kihachi
« Dátum: Szeptember 16, 2018, 08:39 »
Kihachi Okamoto
(1923–2005)



Okamoto Kihachi a háború utáni nagy japán rendező generáció meghatározó személyisége volt. 1943-ban, 19 évesen vonult be a japán hadseregbe. Az egyik interjújában így nyilatkozott: „Egyáltalán, kész csoda, hogy túléltem a háborút, mert a statisztika szerint, akik azidőtájt születtek, mint én, szinte mindenki elesett.” A háborús tapasztalatok nagymértékben befolyásolták a rendezői munkásságát. Korántsem véletlen, hogy az 1960-as évek rendezőit annyira foglalkoztatta az erőszak kérdése és új irányba indították el a japán filmművészetet. Közéjük tartozott Masaki Kobayashi (szül: 1919), Kenji Misumi (1921), Seijun Suzuki (1923) hogy csak a legismertebbeket említsem. A harctéren tapasztaltak mindannyiuk művészetét meghatározták.

Okamoto 1947-ben lépett be a TOHO filmvállalathoz, ahol Senkichi Tanaguchi segédrendezője lett. Önálló munkára 1958-ban kapott lehetőséget, amikor 2 filmet is rendezhetett. Az „ALL ABOUT MARRIAGE” és a „YOUNG GIRLS” egyaránt melodráma volt. Hamarosan az akciófilmekre specializálta magát. Az „UNDERWORLD” szériában dolgozott először együtt Toshiro Mifunével, amit aztán hosszú munkakapcsolat követett. Okamoto nagy rajongója volt John Ford western filmjeinek. A „DESPERADO OUTPOST” filmjében a cowboy-indián ellentétet helyezte át a mandzsúriai frontra. A sikeres mozit folytatás követte „WESTWARD DESPERADO” címmel. Ezekben az alkotásaiban jelenik meg először a humor iránti vonzódása, amely később mintegy védjegye lett.


A „ chanbara” műfajába a „WARRING CLANS” című nindzsa történettel lépett be, amely mára klasszikussá lépett elő a műfaj kedvelőinél. Takeda Shingen és Toyotomi Hideyoshi küzdelmének egy érdekes oldalát mutatta be. Miután zenerajongó volt, Okamoto kísérletet tett arra, hogy a filmezésben egybeforrassza az akciót és a ritmust. Gondosan időzített zene és hangeffektusokat alkalmazott, egybehangolva a kameramozgatással és a szereplők mozgásával, a vászon kereteit kihasználva. Ezzel egyfajta nagyon ritmikus, mondhatni zenei összhatást ért el. A technika rendkívül sikeresnek bizonyult. Ezt a módszert alkalmazta a „SAMURAI ASSASSIN”-ban, a  „KILL!”-ben, a „RED LION”-ban. Maradandónak bizonyult a Zatoichi sorozatba tett kirándulása is, ahol két legendás karakter közös kalandjának levezénylését bízták rá. A „ZATOICHI MEETS YOJIMBO” igazi unikum a sorozaton belül, bár nagymértékben eltér a többi történet hangvételétől.
Az 1960-as években az olyan filmek, mint Kurosawa Yojimbója (1961), Misumi Destiny's Son-ja (1962), Kobayashi Harakiri-je (1962), Shinoda Assassination-ja (1964) és a különös hangulatú Sleepy Eyes of Death (Nemuri Kyoshiro) sorozat a szamurájfilmek teljesen új stílusát teremtették meg. Ezekben az alkotásokban már nem a hősiességre és tisztességre kerül a hangsúly, hanem a halálra, nyomorúságra, amely elkerülhetetlenül megjelenik azok életében akik a kard útját választják. A „SWORD OF DOOM”-mal Okamoto is letette a névjegyét. A sötét hangulatú mestermunka híven visszaadta a háborút túlélt nemzedék világképét.
Műveinek jelentős részét, mintegy harmadát teszik ki a háborús filmek. Egyik jellemző opusza a „BATTLE OF OKINAWA”. Szintén a háborús élményeit dolgozta fel a „HUMAN BULLET” című szatírában, amit a saját pénzén finanszírozott. Számos zenés filmet és komédiát is rendezett. Kirándult a science-fiction világába, ami „természetesen” szatíra lett (BLUE CHRISTMAS). Forgatott bűnügyi komédiát (RAINBOW KIDS), szamuráj westernt (EAST MEETS WEST). Utolsó filmjében visszatért a chanbara műfajához. A „VENGENCE FOR SALE”-ben ismét együtt dolgozott Tatsuya Nakadai-jal, akivel már többször is sikeres párosnak bizonyultak. A forgatás idején már nagyon beteg volt, tüdőrákkal küzdött. Két nappal a 81. születésnapja után, 2005. február 19.-én hunyt el. Távozásával már csak Seijun Suzuki maradt életben a 60-as évek híres rendezői közül.

leirás készitöje: oldfan  : thhx


Filmejei rendezöként


2001 - Sukedachi-ya Sukeroku/Vengeance for Sale
1995 - East Meets West
1991 - Dai yûkai
1987 - Taikoki (TV Movie)
1986 - Jazz Daimyo
1981 - Chikagoro naze ka Charusuton
1979 - Eireitachi no oenka: saigo no sôkeisen
1978 - Burû Kurisumasu
1978 - Dainamaito don don
1978 - Yûrei ressha (TV Movie)
1977 - Sugata Sanshiro
1975 - Tokkan
1974 - Aoba shigereru
1973 - Nippon sanjûshi: Hakata obi shime ippon dokko no maki
1972 - Nippon sanjûshi: Osaraba Tokyo no maki
1971 - Az okinavai csata(Gekido no showashi: Okinawa kessen)
1970 - Zatôichi to Yôjinbô
1969 - Akage
1968 - Emberi torpedó(Nikudan)
1968 - Kiru - Ölj!(Kiru )
1968 - Kiru - Ölj!(Kiru )
1967 - Nihon no ichiban nagai hi
1967 - Satsujin kyôjidai
1966 - A végzet kardja(Dai-bosatsu tôge)
1965 - Chi to suna
1965 - Samurai(Samurai Assassin)
1964 - Aa bakudan
1963 - Sengoku yaro/Warring Clans
1962 - Gekkyû dorobo
1962 - Dobunezumi sakusen
1961 - Jigoku no kyôen
1961 - Kaoyaku akatsukini shisu
1961 - Ankokugai no dankon
1960 - Dokuritsu gurentai nishi-e
1960 - Daigaku no sanzôkutachi
1960 - Ankokugai no taiketsu/The Last Gunfight
1959 - Dokuritsu gurentai
1959 - Aruhi watashi wa
1959 - Ankokugai no kaoyaku
1958 - Wakai musumetachi
1958 - Kekkon no subete

Források: https://www.imdb.com/name/nm0645477/
              http://www.azsiafilm.hu/rendezok/japan/1254-okamoto-kihachi-1923-2005
              https://en.wikipedia.org/wiki/Kihachi_Okamoto
              https://kritikustomeg.org/muvesz/63902/okamoto-kihachi
« Utoljára szerkesztve: Szeptember 16, 2018, 09:20 írta Gibson »