A A A A
A A A A
Szerző Téma: Buñuel, Luis  (Megtekintve 7620 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Nem elérhető paciphist

  • rendező
  • mondja a magáét
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 1078
  • -Kapott: 6073
  • Hozzászólások: 1333
  • gépész
    • E-mail
Buñuel, Luis
« Dátum: Április 22, 2009, 16:09 »


Idézet
A filmet mintha csak azért találták volna fel, hogy kifejezésre jusson általa a tudatalatti, amely oly mélyen gyökerezik a költészetben.


Luis Buñuel Portoles (Spanyolország, Calanda, 1900. február 22. – Mexikó, Mexikóváros, 1983. július 29.) spanyol születésű mexikói filmrendező. A társadalmi igazságtalanság, indokolatlan kegyetlenség, vallási túlbuzgóság és az erotika témáit megszállott makacssággal feldolgozó, eredeti stílusú rendező, aki különleges helyet foglal el a filmművészetben.

Hétgyeremekes család első gyermekeként született Calandában, amely Spanyolország Aragónia tartományában fekszik. Zaragozában jezsuitáknál nevelkedett, kitűnő tanuló volt, jól sportolt, hegedülni is megtanult. 17 évesen beiratkozott a madridi egyetemre. Itt ismerkedett meg, és kötött szoros barátságot a festő Salvador Dalíval és a költő Federico García Lorcával. Buñuel mérnöki tanulmányokat folytatott, majd az egyetem filozófiai tanszékének előadásait is látogatni kezdte. 1920-ban megalapította az első spanyol filmklubot, kritikákat írt az ott bemutatott filmekről. 1923-ban, apja halála után szakított a katolikus vallással, elhagyta Spanyolországot és 1925-ben Párizsba költözött, ahol az Értelmiségi Csoportok Nemzetközi Társaságának titkára lett. Később szintén Franciaországban kezdett dolgozni rendezőasszisztensként Jean Epstein és Mario Nalpas filmrendezők mellett. 1929-ben rendezte meg azt a 16 perces rövidfilmet, amely igazi áttörést jelentett nemcsak az ő életében, hanem a film történetében is. Ez Egy andalúziai kutya volt, melyet Salvador Dalival együtt forgattak és amely számos horrorisztikus jelenetet (például egy nő szemének borotvával való átvágása) tartalmazott, megbotránkoztatva ezáltal a francia közönséget. A következő filmje az Aranykor volt, amit a hírhedt Sade márki írásai alapján rendezett. A film erősen vallás- és burzsoáellenes, a történetét tekintve pedig különösnek, egyedinek mondható, hogy a cselekményt folyton filmhíradórészletek, természetfilmek szakítják meg. Buñuel szándéka, hogy filmjével botrányt okozzon, tökéletesen sikerült: a párizsi Studio 28 avantgárd moziban való rövid ideig tartó vetítés után a filmet betiltották. 1934-ben házasodott meg Párizsban, Jeanne Rucart vette el feleségül, két gyermeke született: Rafael és Juan Luis Buñuel. Az Aranykor után Buñuel 1933-ban visszatért Spanyolországba és megrendezte a Föld kenyér nélkül című, paraszti életmódot bemutató dokumentumfilmet. 1936-ban kitört a spanyol polgárháború, ami során Francisco Franco fokozatosan átvette Spanyolország irányítását. Mivel Buñuel még 1936-ban felajánlotta szolgálatait a köztársasági kormánynak, Franco győzelmeit látva elhagyta az országot és Amerikába emigrált.

Kezdetben New Yorkban dolgozott a Modern Művészetek Múzeumának (Museum of Modern Art) filmarchivumában, majd röviddel az Egyesült Államokba érkezése után a film fővárosába, Hollywoodba költözött. Angolul azonban nem beszélt, így a stúdiók legfeljebb kisebb vágómunkákra, segédrendezői állásra vették csak fel. Visszatért New Yorkba, ahol újból a Modern Művészetek Múzeumának filmarchivumában folytatta munkáját. Salvador Dali megszakította barátságukat, mert szerinte kommunista és ateista volt, aghogy az életrajzban elismerte. Majd elmozdították a Múzeumból és immár másodszor ment Hollywoodba, ahol sikerült munkát találnia a Warner Brothers stúdióban.De felháborodva az ottani munkamódszerektől visszatért Európába.

Buñuel 1947-ben érkezett Mexikóba, és 1949-ben kapta meg a mexikói állampolgárságot. Mexikóban a karrierje ismét fölfelé ívelt. Az első filmje, amit új hazájában forgatott A varázslatos kaszinó volt, 1946-ban rendezte Oscar Dancigers producerrel. A filmnek nem lett nagy sikere, ám ez nem kedvetlenítette el, 1949-ben újból Oscar Dancigerssel együtt dolgozott új filmjén A nagy tökfejen, ami sikert hozott nemcsak számára, hanem a film főszereplőjének, Fernando Solernek is. A film készítése közben megismerkedett a legújabb technikákkal, melyeket újabb alkotásaiban sikeresen fel is használt. Dancigers a siker után szabad kezet adott Buñuelnek mind a rendezés, mind a forgatókönyvírás terén. Ennek eredménye volt Az elhagyottak (1950) című filmje, mely a szürrealizmus mintapéldánya. Az elhagyottak dícsőséget szerzett Buñuelnek, e filmjével lett immár másodszorra is világhíres. Buñuel élete legnagyobb részét Mexikóban töltötte, ahol 21 filmet rendezett, melyek közül számos darab a film történetének kiemelkedő alkotása is egyben. A leghíresebbek:

    * Ő (1953)
    * Archibald de la Cruz bűnös élete (1955)
    * Nazarin (1958)
    * Oszlopos Simeon (1965)

Francia évek

1960-ban visszatért Spanyolországba, itt elkészítette a Viridianát, melyet a spanyol hatóságok egyházellenesnek találtak és ellehetetlenítették a bemutatását. Mégis sikerült kicsempészni a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválra, ahol elnyerte a fődíjat. A Viridiana botránya után Buñuel Franciaországba ment dolgozni, Serge Silberman producer meghívására. Olyan művek születtek rendezésében mint A nap szépe, A vágy titokzatos tárgya, A burzsoázia diszkrét bája – hogy csak a legismertebbeket említsük. A vágy titokzatos tárgya elkészülte után visszavonult a rendezéstől és megírta önéletrajzát, melyben beszámolt életéről, barátairól, családjáról. 1983-ban hunyt el Mexikóvárosban, májzsugor következtében.

Világéletében ateista volt, ha ateizmusáról érdeklődtek, gyakran válaszolta, hogy „Köszönöm Istennek, hogy még ateista lehetek”. A legtöbb filmjében megjelenik a katolikus egyház, mint a korrupció, önáltatás, önhazugság megformálója. Az Aranykorban egy püspök ugrik ki egy ablakon, A burzsoázia diszkrét bája című filmjében egy pap az utolsó kenet feladása után lelövi a haldoklót, a Tejútban egy anarchista álmában lelövi a pápát.

„Szeretem az egyszerűséget és utálom a technikát” – vallotta Buñuel, mely alapelve a filmjeiben is felismerhető. Buñuel filmjei kis költségvetésű produkciók, egy filmet néhány hét alatt leforgatott, soha nem írta át a forgatókönyvet, minimalizálta a költségeket. A színészeknek viszonylag nagy szabadságuk volt a színjátszás terén, Buñuel a színészekre bízta a cselekmény megformálását, mindössze a fizikai cselekményeket írta elő (például menj át a szobán stb.). Feltűnő, hogy filmjeiben zenei effektek, filmzenék szinte egyáltalán nincsenek.

Buñuel filmjeiben az ősi, archetipikus képek, tárgyak, cselekmények, emberek meghatározó szerepet játszanak, gyakran végigvonulnak a teljes filmen mint főmotívumok, szimbólumok. A leggyakoribb, több filmjében előforduló szimbólumok:

    * betegség, maradandó sérülések: megalázott vakok, értelmi fogyatékosok, törpék, tolókocsisok
    * csonkított testrészek: borotvával kettévágott szem, megvakítás, levágott kezek, amputált láb
    * maszturbáció, megerőszakolás, szeretkezés
    * leselkedés
    * álomképek, álomhangulat, álomfejtés, szürrealista képek
    * lábfétis, vér, lábmosás, lábcsók – adoráció, gyaloglás, cipők
    * papok – bolondok vagy álszentek, közönyösek, megváltók
    * gyermekek, akiket megerőszakolnak, megvernek, megölnek
    * uralkodó apák, megrontó nagybácsik és anyák, önkényeskedő háziurak
    * vándorút, zarándokút, utazás
    * zárt és nyitott, természetes és mesterséges terek labirintusa, álomszerű városok, szűk sikátorok
    * zenélő doboz, szekrény, WC

Filmjei:

    * 1929 - Egy andalúziai kutya (Un chien andalou)
    * 1930 - Aranykor (L'Áge d'Or)
    * 1933 - Föld kenyér nélkül – a hurdok (Las Hurdes)
    * 1947 - A varázslatos kaszinó/A nagy kaszinó (Gran Casino)
    * 1949 - A nagy tökfej (El Gran Calavera)
    * 1950 - Elhagyottak (Los olvidados)
    * 1951 - Susana
    * 1951 - A megcsalt lány (La hija del engaño)
    * 1952 - Egy asszony szerelem nélkül (Una mujer sin amor)
    * 1952 - Emelkedés az égbe (Subida al cielo)
    * 1953 - A bika (El bruto)
    * 1953 - Ő (El)
    * 1954 - Üvöltő szelek (Abismos de pasión)
    * 1954 - Az ábrándok villamoson utaznak (La ilusión viaja en tranvía)
    * 1954 - Robinson Crusoe (Las Aventuras de Robinson Crusoe)
    * 1954 - A folyó és a halott (El río y la muerte)
    * 1955 - Archibald de la Cruz bűnös élete (Ensayo de un crimen – La vida criminal de Archibaldo de la Cruz)
    * 1955 - Hajnalodik (Cela s'appelle l'aurore)
    * 1956 - Halál a kertben (La mort en ce jardin)
    * 1959 - Nazarín
    * 1959 - El Paoban nő a láz (La fiévre monte á El Pao)
    * 1960 - A fiatal lány (La joven)
    * 1961 - Viridiana
    * 1962 - Az öldöklő angyal (El angel exterminador)
    * 1964 - Egy szobalány naplója (Le journal d'une femme de chambre)
    * 1965 - Oszlopos Simeon (Simón del desierto)
    * 1967 - A nap szépe (Belle de jour)
    * 1969 - Tejút (La voie lactee)
    * 1970 - Tristana
    * 1972 - A burzsoázia diszkrét bája (Le charme discret de la bourgeoisie)
    * 1974 - A szabadság fantomja (Le fantome de la liberté)
    * 1977 - A vágy titokzatos tárgya (Cet obscur objet du désir)

Magyar nyelvű szakirodalom:


    * Utolsó leheletem (Önéletrajz. Társszerző: Jean-Claude Carriere) (Európa Könyvkiadó, 1990. Fordította Xantus Judit, második, javított kiadás: L'Harmattan Kiadó, 2006.)
      * Bikácsy Gergely: Buňuel-napló (Monográfia – Osiris Kiadó, 1996.)
    * Az andalúziai kutyától Az öldöklő angyalig - Forgatókönyvek 1. (L'Harmattan Kiadó, 2006. Szerk. és ford. Imrei Andrea)
    * Egy szobalány naplójától Tristánáig - Forgatókönyvek 2. (L'Harmattan Kiadó, 2008. Szerk. és ford. Imrei Andrea)
    * Odalenn (Forgatókönyv. Előszó: Jean-Claude Carriere) (Szukits Könyvkiadó, 2001, fordították Balázs Katalin és Szántai Zsolt, a francia kiadás alapján: Luis Buñuel: LÁ-BAS, Éditions Écriture, Paris, 1993)

Cikkek és tanulmányok:    * 1929 - Egy andalúziai kutya (Un chien andalou)
    * 1930 - Aranykor (L
« Utoljára szerkesztve: Május 26, 2015, 16:02 írta roquentin »
"Azok a képek, amelyek birtokában vannak a túlélés képességének, még évszázadokig, évezredekig táplálják utána a testet és a lelket."

Nem áll módomban újratölteni, ne írjatok ilyen ügyben.

Nem elérhető jalshagar

  • aranypolgár
  • mondja a magáét
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 2183
  • -Kapott: 836
  • Hozzászólások: 709
    • E-mail
Re:Buñuel, Luis
« Válasz #1 Dátum: Május 19, 2012, 23:09 »
Áve!

Nem elérhető radu

  • co-producer
  • mondja a magáét
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 6953
  • -Kapott: 36809
  • Hozzászólások: 3758
  • Nem: Férfi
  • The Man Who Sold The World
Re:Buñuel, Luis
« Válasz #2 Dátum: Szeptember 27, 2012, 13:44 »
csak hogy a ti napotok is szebb legyen, többé nincs olyan film amihez nincs felirat vagy szinkron a mestertől.  A varázslatos kaszinó és A nagy tökfej hamarosan, kizárólag, csak a plan9-en felirattal... : gpl

még1x köszi szépen Zsuzsa, számomra hihetetlen      : meggh


Nem elérhető eisenstein

  • hiperaktív
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 4841
  • -Kapott: 213
  • Hozzászólások: 235
  • Nem: Férfi
Re:Buñuel, Luis
« Válasz #3 Dátum: Szeptember 27, 2012, 18:37 »
Atya Ur Isten!!!!! nem hiszem el  :D, ez egy igazi csoda!!!! : meggh

Nem elérhető Enzo.M.Navas

  • vip
  • ****
  • Köszönetek
  • -Adott: 1383
  • -Kapott: 293
  • Hozzászólások: 99
    • E-mail
Re:Buñuel, Luis
« Válasz #4 Dátum: Január 18, 2013, 14:33 »
Elkezdtem az eredeti feltöltések újrázását. Idő szerint megyek, ha valaki valamit korábban szeretne jelezze PÜ-ben.
Navas

Nem elérhető Enzo.M.Navas

  • vip
  • ****
  • Köszönetek
  • -Adott: 1383
  • -Kapott: 293
  • Hozzászólások: 99
    • E-mail
Re:Buñuel, Luis
« Válasz #5 Dátum: Február 08, 2013, 11:44 »
Befejeztem a Buñuel projektet. Most egy pár napig ismét elérhető a Mester összes filmje! Köszönet az eredeti feltöltőknek, akik nélkül nem tehettem volna semmit.
Navas

Nem elérhető jalshagar

  • aranypolgár
  • mondja a magáét
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 2183
  • -Kapott: 836
  • Hozzászólások: 709
    • E-mail
Re:Buñuel, Luis
« Válasz #6 Dátum: Február 08, 2013, 12:14 »
Fantörpikus, kérem szépen!
Hála a közösség nevében (is)!

Nem elérhető Kuksi

  • Globális Moderátor
  • mondja a magáét
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 1169
  • -Kapott: 2921
  • Hozzászólások: 708
  • Nem: Férfi
  • megöregedtem
    • Szerencsi Éva
    • E-mail
Re:Buñuel, Luis
« Válasz #7 Dátum: Június 16, 2013, 20:33 »


1979. március 10, 24.
Általában saját munkáimat töltöm fel. Ha valami gond merülne fel, privát üzenetben vagy e-mailben értesítsetek, így hamarabb tudok segíteni.

Nem elérhető cinke2008

  • haladó
  • **
  • Köszönetek
  • -Adott: 13
  • -Kapott: 6
  • Hozzászólások: 10
Re:Buñuel, Luis
« Válasz #8 Dátum: November 08, 2016, 20:47 »
Ah, milyen finoman és komolyan fogalmaz a "hiteles" szerző:
"Sokszoros volt a szerencsém, Amerikában nézhettem meg A vágy titokzatos tárgyát. Mexikóba érkezem, az újságban olvasom, hogy Luis Bunuel zártkörű sajtófogadására kedden délután tizennyolc órakor kerül sor. Kétszeres vendég, sokszorosan gátlásos látogató vagyok Mexikóban, de most öszszetöröm a kezem-lábam, felhasználom minden magyar, amerikai, nemzetközi igazolványomat, hogy bejussak Bunuel házába, Bunuel zártkörű sajtófogadására."
Pedig a valóság prózai volt:
"A Kádár-rendszer állambiztonságának alkalmi kapcsolatként, eseti jelleggel jelentett – úti jelentések mellett Kenedi Jánosról szolgáltatott információkat.[3]" forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/S%C3%BCk%C3%B6sd_Mih%C3%A1ly

Szegény Don Luis, nem tudta, hogy jelentés készül róla...