A A A A
A A A A
Szerző Téma: A zombifilm  (Megtekintve 3055 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Nem elérhető sadf

  • rendező
  • mondja a magáét
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 3326
  • -Kapott: 6533
  • Hozzászólások: 2131
  • the Official Plan9 Executioner
    • E-mail
A zombifilm
« Dátum: December 06, 2011, 18:26 »
"...De tudd meg: ha kíméled őt és nem bünteted vétkét halállal,
lemegyek az alsó kapukhoz, melyek a holtak birodalmát
rekesztik ls s betöröm őket... Földre hullik a meglazult zár,
csikorogva fordul a sarkán és kinyílik a kapu szárnya!
S előtódul fehér lepelben, merev karját előrenyújtva,
a nyelvetlen, a néma tábor, üveges szemét rám mereszti,
s én vezetem: föl, föl, a fényre a föld virágzó fölszínére!
Utánam a kiéhezett had, csattog a sok elsárgult fogsor:
ezek fölfalnak minden élőt, zabálják a friss csecsemőhúst,
leharapják a duzzadt emlőt, melyből a tej állukra csordul,
nem marad egy anya s egy gyermek kinek éhségük megkegyelmez
s a férfihúst, a mámorítót, ezek dülledt szemmel zabálják,
kiszívják a vitézek vérét, rostjaiktól erőre kapnak,
hogy a végén ez árnyék testek, e hústalan-vértelen vázak
élőbbek lesznek, mint az élők..."1.


A zombi egy újjáélesztett tetem. A zombi történetek az afro-karib vudu hitből erednek, és halottakról szólnak, akiket egy hatalmas mágus élesztett fel, hogy neki dolgozzanak.

A modern horror történetekben a zombik általában élőhalottak, akik a halálból valamilyen biológiai kísérlet útján, vagy természetfeletti erők segítségével jöttek vissza, és csak nagyon ritkán tartoznak bárkinek az irányítása alá. Tipikusan kevés intelligenciával rendelkeznek és az élők húsára éhesek. Sok esetben már nem is halottakról, csak fertőzöttekről szólnak ezek a történetek, akikben csak az agresszió és az ösztönök működnek.

A vudu tanai szerint egy halott embert egy vudu mágus vagy pap tud feltámasztani. A zombi ennek a személynek az irányítása alatt marad, mivel nincs önálló akarata.

A középkorban sokak hitték, hogy a holtak lelkei visszatérhetnek a földre, hogy az élőkre vadásszanak.

A modern zombik, ahogyan ma filmekben és könyvekben ábrázolják őket, különböznek mind a vudu, mind a középkori zombiktól. Ma a zombik általában buta, érzelmektől mentes szörnyek, akiknek emberi húsra fáj a foguk. Ez a típus az 1968-as, Az élőhalottak éjszakája című George A. Romero filmből vált ismertté, azonban rendkívüli ábrázolásmódot Lucio Fulci produkált, akinek Zombi filmjei napjainkban is igen kemény támadásoknak vannak kitéve, sőt több országban máig tilos őket levetíteni. 2



De ne rohanjunk ennyire előre a történelemben. Nagy hiba lenne kihagyni az első zombi horrorfilmet amiben Lugosi Béla a főszereplő. The White Zombi.



Az elsők


1932-ben készült Victor Halperin rendezésében. Független filmként, nem tartozik a Universal Monster ciklusba. Lugosi 1932 elején találkozott a producerekkel. Nem kívánt a Frankensteinhez hasonlóan lecsúszni a főszerepről ezért egyből igent mondott a felkérésre. A film 50 ezer dollárból készült (az ugyanebben az évben készült Universal horror, a Múmia 192 ezer dollárból).

Madeleine és Neil az esküvőjükre készülnek, amikor az egyik ismerősük Monsieur Beaumont váratlanul felajánlja nekik, hogy házasodjanak össze az ő Haiti ültetvényén. Beaumont-t természetesen nem a jó szándék vezérli. Arra készül, hogy bármi áron elnyerje a fiatal ara kegyeit. A tervéhez segítséget kér a fondorlatos Legendre-től, aki a malmában dolgozó embereket érzéketlen zombikká hipnotizálta. Beaumont-nak a Legendre-től kapott itallal sikerül a lányt megkaparintania, de egy kis idő múlva rájön, hogy az érzelmek nélküli test nem azt nyújtja neki, amire ő számított. Szeretne mindent visszacsinálni...
Ezalatt a helyi lelkész meggyőzi a gyászoló Neil-t, hogy keresse meg kedvesét, aki talán még mindig életben van...3

Ebben a filmben láthatjuk, hogy a zombik nem feltámadnak hanem gyógyszerektől és hipnózistól válnak teljesen érzéketlen "emberekké". Szóval még csak nem is a halálból térnek vissza hanem még életükben megzombulnak. Akkor talán mégsem ez az első zombihorrorfilm? Ha ennyi elég ahhoz, hogy zombiként tekintsünk egy személyre akkor korábbra is mehetnénk. Ott van a Dr. Caligari zombiszerű médiuma aki születése óta álomban él és követi mesterének minden parancsát, Cesare. De azért mégse előzzék meg Béláékat a német expresszionisták. Mégis csak Halperinék az elsők, hiszen legalább vudu környezetbe helyezték a filmjüket. (Az egzotikus környezetre a harmincas évek Amerikájában a nézők nagyon kíváncsiak voltak. Emellett a Haiti okkultizmus is nagyon jó táptalajt biztosított a filmeseknek. The Emperor Jones (1933), Ouanga (1936), The Devil ’s Daughter.(1939))
Sok negatív kritikát kapott film, főként a szereplők miatt. Ennek ellenére a film rendkívül jövedelmező volt. Béla élete végéig ebből a filmből több mint 8 millió dollárral részesült.

1936-ban készült el szintén Halperinék keze alatt a Revolt of the Zombies. Lugosi ebben már nem vállalt szerepet. A forgatókönyv szegényes és túlságosan bőbeszédűre sikeredett. (Elkövetője ismeretlen.) Az egzotikus karibi-térség helyett inkább Angkorba, Kambodzsába helyezték át a történetet az I. Világháború idejére. A katonákat hipnózis vagy mentális telepátia segítségével változtatják zombivá, hogy félelmet nem ismerő zombiként pusztítsák az ellenségeiket.
Az első világháború alatt a szövetségeseket az osztrák-francia fronton zombivá változtatott katonák támadják meg. A csata után a tábori káplán azt állítja, hogy ő irányította a halottakat, emiatt rögtön el is viszik a parancsnokságra. A parancsnokságon a fejesek megtárgyalják a dolgokat, és arra a következtetésre jutnak, hogy el kell menniük Kambodzsába, Angkor elhagyatott, ősi városába, hogy elpusztítsák a zombi-készítés titkát.4
A film megbukott. Olyan korban mikor a közönség az egzotikus horrorokra volt kiéhezve nagyon merész húzás volt egy horrorfilmet más környezetbe helyezni.


Amíg a Universal szép profitot termelt a horrorfilmjeiből addig a Warner Bros. a krimi vonalát erősítette. De belekezdtek a műfaj-keverés projektjükbe is. Az első ilyen próbálkozásuk egy különös krimi-őrült tudós-zombi hybrid lett. Ez volt a The Walking Dead (1936) Kertész Mihály rendezésében és Boris Karloffal a főszerepben. 
John Ellmant ártatlanul ítélte el Shaw bíró sok évvel ezelőtt, nemrég szabadult a börtönből. Miután a bíró a fenyegetések ellenére sem hajlandó felmenteni a csalás és sikkasztás vádja alól egy befolyásos úriemberekből álló bűnbanda egyik tagját, a többiek elhatározzák, hogy elteszik őt láb alól, a gyilkosságot pedig Ellman nyakába varrják. A bűntény szemtanúit, Beauman doktor fiatal munkatársait, Jimmyt és Nancyt is megfélemlítik, ezért az ifjú pár csak néhány órával Ellman kivégzése előtt szánja rá magát a tanúvallomásra. A halálos ítéletet közben ugyan végrehajtják, a doktornak azonban masinái segítségével sikerül életre keltenie a szerencsétlen embert.5   
Karloff rendkívül szerethető ebben a filmben, az egyik legjobb alakítását nyújtja. Sápadt és beesett szemei szomorúsággal és elkeseredettséggel vannak megtelve. A filmtörténelem első szerethető zombija. Nem akar megölni senkit csak válaszokat keres a kérdéseire. A film fantasztikus, tele lenyűgöző karakterekkel és gyors párbeszédekkel és meglepő fináléval. Elnyerte a kritikusok dicséretét is. A Warnernél sajnos nem forgat több horrort Karloff, 5 filmre írtak alá és csak ez volt horrorfilm belőle.



1932 White Zombie
1936 Ouanga
1936 The Walking Dead
1938 J'accuse
1939 The Man They Could Not Hang


Ki mer nevetni a zombikon?




A negyvenes évek Amerikájában az egész mozi ezt tette.
A mozik közönsége megcsappant, a stúdiók bevétele esett. Amerika belépett a II. Világháborúba. Az embereket moziba küldték, hogy legalább a filmhíradókat megtekintsék. Elsősorban nőket és gyerekeket akik nehezen nevezhetők a horrorfilmek közönségének. A stúdiók még azelőtt kiszálltak a zombifilmekből mielőtt az csúcsra ért volna. Az évtized egyetlen jelentős zombihorrorja I Walked with a Zombie (1943) volt.
Az 1940ben készült The Ghost Breakers egy rendkívül szórakoztató és sikeres komédia. Ezelőtt már kétszer is filmre vitték. Először 1914ben majd 1922ben, de  ez az első verzió ami kiparodizálja harmincas évekbeli zombi stílust. George Marshall rendezte és Bob Hope volt a főszereplője. De számunkra sokkal fontosabb, hogy ki játszotta a kopasz zombit. Ő volt Noble Johnson aki egy közeli kunyhóban élt az anyjával a filmben. A film rendkívül vicces, Bob Hope a legjobb alakítását hozza és Paulette Goddard is hibátlan. A jól szállított de szokatlan viccekre itt egy példa mikor a zombit jellemzik:
"Néha úgy látod őket mint akik vakon járkálnak a halott szemeikkel, parancsokat követnek, nem tudják mit tesznek, nem törődnek semmivel." Erre Hope válasza "Úgy érted, mint a Demokraták?" (a Demokrata Franklin Roosevelt volt ez időtájt az elnök, Hope republikánus volt.) A film azért néhány helyen kényelmetlen is a politikai inkorrektsége miatt. Anthony Quinn is megjelenik nem is egy hanem kettő szerepben. A film sikeresnek bizonyult és a stúdiók lecsaptak a zombivígjátékokra.


1940 The Ghost Breakers
1941 King of the Zombies
1942 Bowery at Midnight
1943 I Walked with a Zombie
1943 The Mad Ghoul
1943 Revenge of the Zombies
1944 Voodoo Man
1945 Zombies on Broadway
1946 The Face of Marble
1946 Get Along Little Zombie


A drive-in és a radioaktív zombi


Úgy tűnt, hogy a negyvenes évek végére eltűnnek a zombik a mozikból. A vígjáték mégsem annyira a zombik terepe.

Az ötvenes években az amerikai ipar virágzik. Megállás nélkül gördülnek le az autók a futószalagról és mennek egyből a Drive-in mozikba. A harmincas és negyvenes években is működtek az autós mozik, de csak az ötvenes évekre válik teljes értékű jelenséggé. Annyira, hogy 1951-ben a drive-in mozikba több ember ült be az előadásokra mint a beltéri mozikba. Az autós mozikba az egész család elment, a gyerekek játszottak a közeli játszótereken és akiket nem érdekelt a film azok pedig beszélgethettek bármiről úgy, hogy közben nem zavartak senkit.
A drive-in gyengébb minőségű képet és hangot tudott csak biztosítani a nézőiknek, ezért sem érdekelte a nagyobb stúdiókat ez a forgalmazási forma. A drive-ines vállalkozóknak pedig nem volt annyi pénzük, hogy megvásárolják a nagy stúdiók filmjeit. Ezért a független filmesek után kezdtek érdeklődni. Akit érdekelt a filmezés és volt egy kis pénze már független filmes volt és a közönség fizetett a filmjeiért. Az ötvenes évek közepére már a tinédzserkorú közönség lett a domináns a mozikban. Ezt a függetlenek és a nagy stúdiók is felismerték. A virágzó gazdaságnak köszönhetően a tinédzserek is tudtak részmunkaidőben dolgozni és a szülőktől elkért autókon könnyedén eljuthattak a mozikba. A televízió egyre gyakoribbá vált és a felnőttek úgy érezték, hogy kényelmesebb otthon a tévé előtt szórakozni. Ennek tudható be, hogy jóval fiatalabb lett a moziba járó közönség. Gyakorlatilag minden sci-fi és horror koncepciót megváltoztattak, hogy alkalmas legyen a tinédzser korú közönség kiszolgálására, akik közel sem voltak olyan kritikusak és igényesek mint a szüleik. (Ha egyáltalán figyeltek a filmre és nem csak a randijukra)
A stúdiók olcsón és gyorsan gyártották a rossz filmeket. És persze a zombifilmeket is utolérte a stúdiók által gerjesztett hullám. A zombi sok szempontból megváltozott. Már alig hasonlított az eredeti voodoo szolgára.
Az "evolúcióját" a kor segítette. Az atombomba amit a II. Világháborúban ledobtak, a hidegháború kezdete az USA és a Szovjetunió között. És nem utolsósorban a figyelem az űr felé. A filmgyártók e modern félelmeket bevetve próbálták rémisztgetni a kamaszkorú közönséget.

Elkezdtek az atomtól való félelmeket és idegen fenyegetéseket beleültetni a zombi és horrorfilmekbe. (Természetesen eltúlozva mindent!) Az évtized végére ezek a filmek a csúcsra jutottak a "tini" autós mozikban. Ez volt a legjobb hír a horrorfilm kedvelőknek (és még jobb a rossz filmek rajongóinak). Ha ezeket filmeket ma nézzük akkor a nosztalgikus bájuk, naivitásuk és az összecsapott minőség az ami szórakoztathatja az embereket.
Azonban Don Siegel Invasion of the Body Snatchers (A testfalók inváziója – 1956)  filmje azt mutatja, hogy a tömegfilm világában megszületett egy önálló zombi-tradíció is. Don Siegel filmjét rendszerint nem a zombi-filmek, hanem a sci-fi-horrorfilmek között emlegetik, azonban éppen ezt a filmet tekinthetjük a zombi-film nagy fordulatának. (Egyébként se hagyjuk magunkat becsapni: a science-fiction keret önmagában véve nem műfaj-meghatározó. A sci-fi sajátos téridejében horrorfilm, szexfilm, gengszterfilm, vagy akár western is létrejöhet.) Ez az 1956-os film vonatkoztatja el először a zombi-létet mint általában vett „agymosott”-létet. 6


1953 Scared Stiff
1955 Creature with the Atom Brain
1956 Body Snatchers
1957 The Curse of Frankenstein
1957 Quatermass 2
1957 Voodoo Island
1957 Zombies of Mora Tau
1958 I bury the living
1958 The Thing That Couldn’t Die
1959 Invisible Invaders
1959 Plan 9 from Outer Space  : ccl  : meggh
1959 Teenage Zombies
       

A zombik újra felfedezése




A hatvanas évekre a független horror produkciók komollyá válnak. A tinédzser exploition filmek elérik a csúcspontjukat. A drive-inek fokozatosan vesztenek a népszerűségükből. A tinédzserek érdeklődése megváltozott, a zombi mozi követte. A sci-fi elveszti az irányítását a szubzsáner fölött. A klasszikus szörnyek már nem tekinthetőek ijesztőnek (a stúdiók sajnálták a pénzt a tehetséges színészekre). A pszichedelikus hatvanas évekre a zombi egyre furább, felháborítóbb és egyenesen ostobává vált. De szerencsére az évtized végére elkészült minden idők legfontosabb zombi filmje a Night of the Living Dead. Amely mindörökre megváltoztatta az addig kialakult képet a zombikról és felrúgott minden játékszabályt. Már nemcsak mint halottak térnek vissza az életbe hanem teljesen hullaszerűek és emberi hússal táplálkoznak. 
1968 októberében egy független film útnak indult. hogy meghódítsa az országot. Az első film melyet Pittsburghban, Pennsylvániában gyártottak. A történet egy sokszínű túlélőcsoportról szól akik a tomboló élőhalott horda elöl bemenekültek egy parasztházba. A lényeket sosem nevezik zombinak, de a szubzsánerre tett hatását nem lehet eléggé hangsúlyozni. Mindörökre újradefiniálta, hogy mit is jelent zombinak lenni. Az Image Ten produkciós társaság gyártotta le a filmet. A társaság reklámokra specializálódott, de mindenképp akartak egy filmet is forgatni. Számos megbeszélés után úgy döntöttek, hogy az ötlet társszerzője, George A. Romero legyen a rendezője. Romero történetét Richard Matheson 1954s könyve az I am legend inspirálta, amelyben a vámpír pestis egyetlen túlélője körül forog a történet.
De nem vámpírokkal és nem is a hagyományos értelemben vett zombikkal képzelték el, hanem "ghoulokkal".


A "ghoul" eredetileg alakváltó démon volt amely a halottak húsával táplálkozott az arab mitológiában. Az idők folyamán a "ghoul" olyan lénnyé alakult amely elhagyja a természetfölötti képességét és sírokat rabol vagy emberhúst eszik. A Night of the Living Deadet már a címében hátborzongató, és ehhez hozzáadtak egy egészséges realista képet amely a korábbi filmekből hiányzott. Ezek a zombik a saját akaratukat követik, nincs őrült tudós vagy voodoo pap aki irányítsa őket, csak mennek, hogy élelmet szerezzenek. Ezek kannibálok, az élők húsát fogyasztják. Ha egy személyt megölnek akkor az egyszerűen feltámad és folytatja az élelem utáni kutatást. Az élőholtak undorítóak, ijesztőek, groteszkek és rendkívül éhesek. A nagy stúdiók talán sosem mertek volna belevágni egy ilyen filmnek a forgalmazásába. Szerencsére a Continental Pictures megjelent mint lehetséges forgalmazó. Számukra a film közömbös volt és nem is gondolták úgy, hogy az MPAA besorolását kéne alkalmazniuk a filmre. 60 ezer dollár állt a produkció leforgatására, de sikerült néhány számlát a film megjelenésig halasztaniuk. Így a tényleges költségvetés 114 ezer dollár volt. A legtöbb filmest ez az alacsony költségvetés akadályozta volna a filmje elkészítésében, de Romero áthelyezte a cselekményt egy kicsi klausztrofóbikus helyszínre és ismeretlen helyi szereplőket alkalmazott.
Közeliek és személyesek a felvételek, a kamera soha sem hagyja el az elsődleges helyét ezáltal úgy érezhetjük, hogy egy filmhíradót nézünk. A fotómontázs melyet a film végén láthatunk pedig úgy néz ki mint egy felkavaró kollekció egy groteszk újság hasábjain.
A filmet eredetileg Night of the Flesh Eaters címen akarták a producerek forgalomba helyezni, de ezt meg kellett változtatniuk mert megtudták, hogy az eredeti címet adták a filmnek. A kései döntésnek az lett az eredménye, hogy az új promóciós anyagokat és a filmet nem sikerült szerzői jog alá vonniuk. Ez a tévedés a filmet köztulajdonba helyezte, amin a filmesek óriási vagyonokat buktak.
Kezdetben a filmesek élvezték a hatalmas sikert, minden várakozást meghaladt az óriási érdeklődés.
A Variety című újság nem fogadta kedvezően. Erkölcstelennek és undorítónak nevezte.

Idézet
unrelieved orgy of sadism

 
Idézet
integrity and social responsibility of its Pittsburgh-based makers


A Village Voice és a Los Angeles Times dühöngött. Viszont a finnyás filmkritikus Rex Reed dicsérte:

Idézet
“If you want to see what turns a B movie into a classic . . . don’t miss Night of the Living Dead.”


A Variety leközli, hogy 1969 és 1970 között a film az egyik legnagyobb bevételt termelő produkció!

Az elkövetkező években a gyenge kópiáknak köszönhetően tovább tartott a nagyszámú érdeklődés. A mozik felismerték, hogy a film képi világa elég erős, ezért elkezdődtek az éjféli vetítések. A Night of the Living Dead volt az egyik ok amiért bevezetésre került az éjféli vetítés.

George A. Romero és csapata megváltoztatta a szabályokat. Újra félelmetessé tették a zombikat. És innentől a zombi már egy fontos szereplője lesz a moziknak.


1960 The Cape Canaveral Monsters
1961 The Curse of the Doll People
1961 The Dead One
1961 Dr. Blood’s Coffin
1962 Thriller: “The Incredible Doktor Markesan”
1962 Carnival of Souls
1962 Tales of terror
1962 Santo contra los zombies
1964 War of the Zombie
1964 Dr. Orloff ’s Monster
1964 The Last man on Earth
1964 I Eat Your Skin
1964 The Incredibly Strange Creatures Who Stopped Living and Became Mixed-Up Zombies!!?
1965 The Earth Dies Screaming
1965 Dr. Terror’s House of Horrors
1965 Terror-Creatures from the Grave
1966 The Frozen Dead
1966 The plague of the Zombies
1967 Mad Monster Party?
1967 The Deadly Organ
1967 Dr. Terror’s Gallery of Horrors
1968 Dr. Satan Versus Black Magic
1968 The Astro-Zombies
1968 Night of the Living Dead
1968 Kyuketsu dokuro sen


A nemzetközi zombi




A hetvenes évekre a zombifilmek - köszönhetően a Night of the Living Deadnek - újból a felszínre értek. Egyre merészebbé váltak. Például ebben az évtizedben jelenik meg a blaxploition, amely szokatlan közvetlenséget  mutatott a rasszizmus és a városi bűnözéssel kapcsolatban.
Eközben Európában az exploition egy másik formája hódított. Más piacokat is megpróbáltak megcélozni az európai filmesek ezért a horrort nyílt szexuális tartalommal töltötték meg.  Az eredmény gyakran bizarr, de sikeres. A Romero által megfertőzött európai rendezők elkezdtek zombi témájú filmeket forgatni.
A horror piac nemzetközivé vált. A Brit székhelyű Hammer Film Productions óriási sikereket ért el a Brit Nemzetközösségen belül. Brit gyarmatokon mint például Hong Kong, az olyan Hammer filmeket mint a Plague of the Zombies, állandóan vetítik. A stúdió kapcsolatot épít ki a Shaw Brothersel, kikkel a jövőben együtt gyártanak filmeket.
Még India is létrehoz egy horror filmgyárat a hetvenes években. Olyan filmek sikerének köszönhetően mint a The Plague of the Zombies és a spanyol rendező Amando de Ossorio Blind Dead mozija.   
A hetvenes évek végére George A. Romero Dawn of the Dead (1978) című filmje hatalmas nemzetközi sikereket ért el. A nyolcvanas évekre világszerte rengeteg utánzója lesz a filmnek.


1971 Let’s Scare Jessica to Death
1971 Psychomania
1971 The Snake People
1971 Escape
1971 Tombs of the Blind Dead
1972 Blood of Ghastly Horror
1972 Children Shouldn’t Play with Dead Things
1972 Neither the Sea nor the Sand
1972 Tales from the Crypt
1973 Horror Express
1973 Horror Hospital
1973 Night of the Sorcerers
1973 Messiah of Evil
1973 Return of the Blind Dead
1973 Vengeance of the Zombies
1973 A Virgin Among the Living Dead
1974 The Blind Dead 3
1974 Deathdream
1974 Garden of the Dead
1974 Corpse Eaters
1974 The Legend of the 7 Golden Vampires
1974 The Swamp of the Ravens
1974 The Dead Don’t Die
1974 The House of Seven Corpses
1974 The House on Skull Mountain
1974 Let Sleeping Corpses Lie
1974 Shanks
1974 Sugar Hill
1975 The Devil’s Cross
1975 Frozen Scream
1975 Return of the Chinese Boxer
1975 The Wicked Caresses of Satan
1975 The Blind Dead 4
1976 Black Magic II
1977 The Child
1977 Shock Waves
1977 Dark Echo
1977 Naked Lovers
1978 Dawn of the Dead
1978 The Grapes of Death
1979 Io zombo, tu zombi, lei zomba
1979 Zombie


A nyolcvanas évekre ismét a fiatalabb közönséget kellett megcéloznia a horrorfilmeseknek. Ebben az időben virágzott a "home-video" piac is amely egy új módja a legkisebb költségvetésű horrorfilmek megjelenésének. Ennek eredményeként a 80s években több horrorfilm készül mint bármikor máskor a szubzsáner történelmében.


Az aranykor




A legtöbb film kettő forrásból érkezett. Az Egyesült Államokból és Olaszországból. Az olasz filmesek nem tartoztak a nagy költségvetésű rendezők közé. Argento és a többi A-listás olasz rendező elkerülte a szubzsánert. Ki tudja milyen zombifilmeket rendezhettek volna. De ne keseredjünk el hisz az olyan B-filmesek mint Lucio Fulci vagy a C és F kategóriások mint Umberto Lenzi, Claudio Fragasso, Bruno Mattei, és Joe D’Amato szívesen leheltek életet a holtakba.
Az Államokban a nagy stúdióktól a kis független stúdiókig mindenki felfedezte, hogy gyors nyereséget a zombi és más horrorfilmekkel lehet elérni. A Variety bejelentette, hogy az 1981es adatok alapján az amerikai film megjelenések 60%a horror és az 50 legmagasabb bevételt hozó produkció fele szintén horrorfilm.
A világ másik felén szintén forrt a levegő a horror körül. Hong Kong már évek óta importálta a legújabb horrorfilmeket  a Hammertől. Az első igazi nagy sikerű hazai gyártású horrorjuk 1980ban készült el. Ez volt az Encounter of the Spooky Kind melyet Sammo Hung Kam-Bo rendezett. Sammo inkább a hihetetlen harcművészeti filmjeiről lehet ismerős (azért itt is villogtatja a tudását), de ezzel a filmmel ráirányította a hazája filmeseinek a figyelmét a horrorfilmekre. Kombinálta a nyugati horrorfilmek szörnyeit a kínai tradíciókkal és egy teljesen új jellegű horrorfilmet alkotott a Távol-keleti mozik közönsége részére.
Ez egy csodálatos trash időszak a mozi történelmében és egy különleges periódus a horror rajongóknak. (Megjelenik a slasher film is) Felmerült pár probléma időközben. Néhány csoport panaszkodni kezdett, hogy a vásznon látott erőszak már olyan szintet ütött melyek már köszönőviszonyban sincsenek az MPAA besorolásának értékeivel. Ennél egy nagyobb probléma ami akkor nem nagyon tűnt fel senkinek, hogy ezeknek a filmeknek a túlnyomó része elkapkodott és szörnyű kivitelezésű volt.   
Az évtized végére a piac túltelítődött ismétlődő és rossz minőségű produkciókkal ami a közönség eltávolodását jelentette. Egészen annyira, hogy semmi sem maradt a kiéhezett zombiknak.
Amilyen szépen indult ez az évtized olyan csúnyán is végezte.


1980 Cannibal Apocalypse
1980 The Children
1980 City of the Living Dead
1980 Encounter of the Spooky Kind 
1980 The Fog
1980 Alien Dead
1980 Beyond Terror
1980 Erotic Nights of the Living Dead
1980 Further than Fear
1980 La nuit de la mort
1980 Devil Hunter
1980 Hell of the Living Dead
1980 Nightmare City
1980 Toxic Zombies
1980 Zombi Holocaust
1981 The Beyond
1981 Evil Dead
1981 Goeshi
1981 Heavy Metal
1981 Battalion of the Living Dead
1981 Fear No Evil
1981 Oasis of the Zombies
1981 Burial Ground
1981 Porno Holocaust
1981 Dawn of the Mummy
1981 Dead & Buried
1981 Frankenstein Island
1981 The House by the Cemetery
1981 Kiss Daddy Goodbye
1981 Zombie Lake
1982 Creepshow
1982 The Aftermath
1982 Erotic Orgasm
1982 Curse of the Screaming Dead
1982 I Was a Zombie for the FBI
1982 The Living Dead Girl
1982 Raw Force
1982 Kung Fu from Beyond the Grave
1982 Kung Fu Zombie
1983 Morbus
1983 Revenge of the Dead
1983 One Dark Night
1983 Sole Survivor
1984 Mutant
1984 Blood Suckers from Outer Space
1984 Night of the Comet
1985 Cemetery of Terror
1985 Day of the Dead
1985 Death Warmed Up
1985 Hard Rock Zombies
1985 Mr. Vampire
1985 Re-Animator
1985 Mansion of the Living Dead
1985 The Midnight Hour
1985 Devil Story
1985 The Return of the Living Dead
1986 Neon Maniacs
1986 The Rape After
1986 Deadly Friend
1986 Gore-Met: Zombie Chef from Hell
1986 House
1986 Raiders of the Living Dead
1986 Loves of the Living Dead
1986 The Supernaturals
1986 Zombie Brigade
1986 Zombie Nightmare
1986 Zombiethon
1986 Night of the Creeps
1987 Creepshow 2
1987 Graveyard Disturbance
1987 Huwag mong buhayin ang bankay
1987 I Was a Teenage Zombie
1987 Redneck Zombies
1987 Revenge of the Living Dead Girls
1987 The Video Dead
1987 Zombie vs. Ninja
1987 Night of the Living Babes
1987 Evil Town
1987 Killing Birds: Uccelli Assassini
1987 Prince of Darkness
1987 Rest in Pieces
1987 Zombie Death House
1987 Zombie High
1988 Dead Heat
1988 Curse of the Blue Lights
1988 The Haunted Cop Shop II
1988 The Dead Next Door
1988 FleshEater
1988 Ghost Town
1988 Phantasm II
1988 Waxwork
1988 Maniac Cop
1988 Return of the Living Dead Part II
1988 The Serpent and the Rainbow
1988 Zombi 3
1988 Zombie 4: After Death
1989 The Dead Pit
1989 Night Life
1989 Beverly Hills Bodysnatchers
1989 Hellgate
1989 The Laughing Dead
1989 Zombie Rampage
1989 Working Stiffs
1989 Ginseng King
1989 From the Dead of Night (mini-sorozat)
1989 The Chilling
1989 Pet Sematary
1989 The Vineyard


No return of the living dead?




Vér és belezés uralta a korai 80s éveket, de a 90s évekre a horror elveszti jelentőségét.
Kitört az Öböl-háború (1990-1991) és az emberek már nem voltak kíváncsiak a vérre a moziban, megkapták azt a mindennapi életükben és a gyengébb kitalált történetekbe menekültek. (Reszkessetek betörők, Farkasokkal táncoló, Micsoda nő, ezek váltak kasszasikerekké) Azok akik továbbra is izgalomra vágytak a moziban megkapták az akciófilmeket és a kifejezetten moziba készült nagyobb költségvetésű horrorfilmeket (részben zombi horrort is). De összességében megállapítható, hogy a 90s évek közepére elérte a zombifilm a második mélypontját is, sőt túl is szárnyalta az elsőt. Kevesebb zombifilm került kiadásra mint a 40s évek végén. A szubzsáner teljesen leállt.
A videójáték területén elindult egy óriási érdeklődési hullám a horrorjáték piac felé, elsősorban Japánban. Ezzel egy időben el is kezdenek saját gyártású ultrabrutál horrorfilmeket gyártani. (Evil Dead Trap (1988), Tetsuo (1989)). A japán horror gyorsan növekvő népszerűségnek örvendhetett. 
Amerikában a slasher filmek hódítanak. (Scream (1996), I Know What You Did
Last Summer (1997))
Egy halovány esély maradt a zombifilm kedvelőinek. Ez volt a DVD, amely forradalmasította az otthoni mozizást és megölte a VHSt ("ti szemetek").
A terjesztők elkezdték az új technológián megjelentetni a filmeket melyek között szerepelt néhány klasszikus és nehezen megtalálható zombifilm is.
A rajongók kénytelenek voltak a múltba nézni, hogy ha zombifilmet akartak látni.


1990 Bride of Re-Animator
1990 The Orbitrons
1990 Grave Robbers
1990 Magic Cop
1990 Voodoo Dawn
1990 Ghoul School
1990 Maniac Cop 2
1990 Night of the Living Dead
1990 Two Evil Eyes
1991 Black Demons
1991 Chopper Chicks in Zombietown
1991 Zombie ’90: Extreme Pestilence
1991 Dead Dudes in the House
1991 Trepanator
1991 Zombie Army
1991 Crazy Safari
1991 The Boneyard
1991 Dead Men Don’t Die
1991 Nudist Colony of the Dead
1992 Braindead
1992 Living Dead in Tokyo Bay
1992 Death Becomes Her
1992 Army of Darkness
1992 Vagn op!
1992 Guwapings: The First Adventure
1992 Encounter of the Spooky Kind II
1992 Innocent Blood
1992 The weekend it lives
1992 Zombie Rampage 2
1992 Urban Scumbags vs. Countryside Zombies
1992 Pet Sematary II
1993 My Boyfriend’s Back
1993 The Killing Box
1993 Zombie Genocide
1993 Requiem der Teufel
1993 Zombie Bloodbath
1993 Space Zombie Bingo
1993 Maniac Cop 3: Badge of Silence
1993 Return of the Living Dead III
1994 Dellamorte Dellamore
1994 Shrunken Heads
1994 Shatter Dead
1994 Gore Whore
1994 Ed and His Dead Mother
1995 Zombie Bloodbath 2: Rage of the Undead
1995 La cage aux zombies
1996 Living a Zombie Dream
1996 Down to Hell
1997 Uncle Sam
1997 Zombie: The Resurrection
1997 Zombie Ninja Gangbangers
1997 Premutos: Lord of the Living Dead
1997 Plaga zombie
1997 Back from the Dead
1998 Bio-Zombie
1998 Buttcrack
1998 Zombie Cult Massacre
1998 The Cabin
1998 Sex, Chocolate, and Zombie Republicans
1998 I, Zombie: A Chronicle of Pain
1998 Laughing Dead
1998 Night of the Living Dead: 30th Anniversary Edition
1999 Hot Wax Zombies on Wheels
1999 Zombie! vs.Mardi Gras
1999 Dugo ng birhen: El kapitan
1999 Mutation
1999 The Coma-Brutal Duel

 

Millennium




Az Államokban a régebbi zombifilmek megjelentek DVDn. De ez az új forma elősegítette, hogy az élőhalattak visszatérjenek a sírból ismét. Sőt a legtöbb új film kizárólag DVDn jelent meg. Független stúdiók kis pénzből készítették és csak az otthoni videoforgalmazásban jelentették meg a filmjeiket. A DVD mellett megjelent egy másik technika is ami megkönnyítette a filmek forgatását az amatőrök részére. Ez a Digital Video.
Idézet
A DV (Digital Video) formátum áttörést jelentett a videózás történetében, mivel az amatőrök számára is elérhetővé vált a közel broadcast minőségű műsorrögzítés lehetősége. A DV szabvány szerint a digitális adatfolyam (kép+PCM hang) rögzítése szalagra, kazettára kerül. A DV formátum másodpercenként 25 Mbit adatot jelent,ugyanakkor létezik egy jobb minőségű verziója, amely 50 Mbit másodpercenkénti kapacitással tárolja az anyagot. Fizikai megvalósítás szerint DV-ről, illetve Digital8-ról beszélhetünk. a Digital8 rendszer teljesen egyenértékű a DV rendszerrel, ez a Sony saját fejlesztése, 8 mm-es kazettára rögzíthetünk vele képet és hangot.

Lényegében ez lehetővé tette, hogy a zombi őrültek leforgathassák saját zombihorrorfilmjüket és bemutathassák a többi rajongónak. Sajnos a lelkesedésük nem kompenzálta a tehetségük hiányát. 

A Csendes-óceánon viszont más szelek fújtak. A Bio Shock (1998) sikerén felbuzdulva a hongkongiak még több zombi projectet indítottak útjára. A japán filmesek pedig új és izgalmas módon kezdték kezelni a szubzsánert.
A Resident Evil moziváltozata óriási siker volt. De ennél is meglepőbb egy alacsonyköltségvetésű zombifilm, a 28 Days Later sikere. E két film sikere emlékeztette a stúdiókat, hogy egy jó zombifilm mekkora hasznot hozhat nekik. Egy rakás új nagyhorderejű élőhalott film gyártásába kedzdtek. A zombik és a zombiszerű lények már az olyan nagy blockbusterekben is megjelentek mint a Disney által készített The Haunted Mansion és a Pirates of the Caribbean filmjei (mindkettő 2003s). Ezek a mainstream filmek az élőhalott karakterekkel legitimálták és olyan népszerűvé tették a zombikat mint még ezelőtt soha. 7


2000 The Dead Hate the Living!
2000 Junk
2000 Bio-Cops
2000 Dämonenbrut
2000 Meat Market
2000 Midnight’s Calling
2000 Prison of the Dead
2000 Zombie Bloodbath 3: Zombie Armageddon
2000 Lord of the Dead
2000 The Horrible Dr. Bones
2000 Versus
2000 Songs from the Second Floor
2000 Wild Zero
2001 Plaga zombie: Zona mutante
2001 Dead Creatures
2001 Night of a Thousand Screams
2001 The Happiness of the Katakuris
2001 Biker Zombies
2001 The Zombie Chronicles
2001 The Resurrection Game
2001 Mulva: Zombie Ass Kicker
2001 Meat Market 2
2001 Legion of the Dead
2001 Demonium
2001 Biohazardous
2001 Children of the Living Dead
2001 Stacy: Attack of the Schoolgirl Zombies
2002 Resident Evil
2002 28 Days Later
2002 Zombie Campout
2002 Necropolis Awakened
2002 Mark of the Astro-Zombie
2002 Mucha sangre
2003 I’ll See You in My Dreams
2003 Battlefield Baseball
2003 Beyond Re-Animator
2003 House of the Dead
2003 Una de zombis
2003 Blood of the Beast
2003 Wiseguys vs. Zombies
2003 Maplewoods
2003 Hallow’s End
2003 Zombiegore
2003 Daddy
2003 Come Get Some!
2003 Zombie Beach Party
2003 Zombiegeddon
2003 Undead
2004 Dawn of the Dead
2004 Choking Hazard
2004 Death Valley: The Revenge of Bloody Bill
2004 Feeding the Masses
2004 Den sidste dag
2004 Rotten Shaolin Zombies
2004 Zombie Planet
2004 Zombie Nation
2004 Legend of Diablo
2004 Dead & Breakfast
2004 Resident Evil: Apocalypse
2004 Dead Meat
2004 Night of the Living Dorks
2004 Vampires vs. Zombie
2004 Zombie Honeymoon
2004 Sars Wars: Bangkok Zombie Crisis
2004 Shaolin vs. Evil Dead
2004 Shaun of the Dead
2004 They Came Back
2005 Dead at the box office
2005 Snow Day, Bloody Snow Day
2005 All Souls Day: Dia de los Muertos
2005 Die You Zombie Bastards!
2005 Evil
2005 Dead Life
2005 Dead Men Walking
2005 Zombiez
2005 Knight of the Living Dead
2005 The Christmas Tale
2005 Ispirista: Italy, ma moomoo
2005 Graveyard Alive: A Zombie Nurse in Love
2005 Day of the Dead 2: Contagium
2005 Die Zombiejäger
2005 House of the Dead 2: Dead Aim
2005 Purple Glow
2005 Land of the Dead
2005 Mortuary
2005 Shadow: Dead Riot
2005 The Stink of Flesh
2005 Return of the Living Dead: Necropolis
2005 Return of the Living Dead 5: Rave to the Grave
2005 Tokyo Zombie
2006 Fido
2006 Night Of The Living Dead 3D
2006 Automaton Transfusion
2006 City of Rott
2006 Dead and Deader
2006 Juk-eum-yi soop
2006 War of the Dead
2006 The Quick and the Undead
2006 After Sundown
2006 Gangs of the Dead
2006 Poultrygeist: Night of the Chicken Dead
2006 Wicked Little Things
2006 Voodoo Moon
2006 Locked Away
2006 Night of the Living Dead 3D
2006 Flying Saucer Rock 'N' Roll
2006 Slither
2007 Brain Dead
2007 Flight of the Living Dead: Outbreak on a Plane
2007 Grindhouse: “Planet Terror”
2007 The Girls Rebel Force of Competitive Swimmers
2007 Hell ’s Ground
2007 Resident Evil: Extinction
2007 Era dos Mortos
2007 The Invasion
2007 The wicked one
2006 The Amazing Screw-On Head
2007 Trick 'r Treat
2007 2
2007 Zeppo: Sinners from Beyond the Moon!
2007 Zombie Farm
2007 Signos
2007 28 Weeks Later
2008 Day of the Dead
2008 Full Employment
2008 Dead Fury
2008 Pontypool
2008 Trailer Park of Terror
2008 12-24
2008 Working Stiffs
2008 Diary of the Dead
2008 Deadgirl
2008 I Sell the Dead
2008 Quarantine
2008 Resident Evil: Degeneration
2008 Sexykiller, morirás por ella
2008 Street of the Dead
2008 Battle of the Bone
2008 Dance of the Dead
2008 Mangue Negro
2008 Outpost
2008 The Dead Walk
2008 Tales of the Dead
2008 Dead Run 2
2008 Able
2008 Uniform SurviGirl I
2008 Uniform SurviGirl II
2008 High School Girl Rika: Zombie Hunter
2009 Town Creek
2009 Paris by Night of the Living Dead
2009 Zone of the Dead
2009 Dod sno
2009 ZMD: Zombies of Mass Destruction
2009 Melvin
2009 Doctor S Battles the Sex Crazed Reefer Zombies:The Movie
2009 The revenant
2009 Vampire City 2: Rock 'N Roll Zombies from Outer Space
2009 Buddy BeBop vs the Living Dead
2009 The Chosen One
2009 Dark New World
2009 Yesterday
2009 Drive -In Horrorshow
2009 Kyuketsu Shojo tai Shojo Furanken
2009 Frankenpimp
2009 Ha phraeng
2009 Life Room
2009 The Green Monster
2009 The hell patrol
2009 I am Bish
2009 Silent Night, Zombie Night
2009 Fâsuto sukuwaddo
2009 La horde
2009 The Haunted World of El Superbeasto
2009 Zombieland
2009 To kako - Stin epohi ton iroon
2009 Survival of the Dead
2010 Rammbock: Berlin Undead
2010 Brutal Relax
2010 Ada: Zombilerin dügünü
2010 The Crazies
2010 2001 Maniacs: Field of Screams
2010 Big Tits Zombie
2010 Opstandelsen
2010 Stake Land
2010 Gallowwalker
2010 Zombie Beach
2010 Bane
2010 Resident Evil: Afterlife
2010 Biophage
2010 Zombie Driftwood
2010 One Last Sunset
2010 They Walk
2010 Zombie Abomination: The Italian Zombie Movie - Part 1
2010 Dale of the Dead
2010 The Uprise
2010 Devil's Playground
2010 Bloodrayne: The Third Reich
2010 Attack of the Vegan Zombies!
2010 Project Nine
2010 Zompyres: Texas
2010 Zombie Drugs
2010 Beyond the Grave
2010 Dylan Dog: Dead of Night
2011 Quarantine 2: Terminal
2011 Husk
2011 Bulong
2011 Dead Heads



1.: Gilgamesh eposz
2.: Wikipedia
3.: Port
4.: Cinegoredottk, Zoo_Lee
5.: Port
6.: Réz András  Filmvilág folyóirat 1985/11 31-35. old. 
7.: Wikipedia

Zombie Movies - Kay, Glenn

468/122
« Utoljára szerkesztve: Augusztus 20, 2015, 20:45 írta sadf »
RARPASS:divideetimpera

Ha valamelyik feltöltésem már meghalt és szeretnéd,hogy újra felkerüljön akkor ITT jelezd kérlek!

Újratöltök minden olyan filmet amit feltöltöttem és kértek! Nyugodtan írjatok pmet újratöltés címmel. Lehetőségeim szerint újrázom a kért filmeket!