A A A A
A A A A
Szerző Téma: Apacsok ( Török Ferenc 2010) Július 7  (Megtekintve 1290 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Nem elérhető oldfan

  • forgatókönyvíró
  • mondja a magáét
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 300
  • -Kapott: 642
  • Hozzászólások: 375
  • Nem: Férfi
    • E-mail
Apacsok ( Török Ferenc 2010) Július 7
« Dátum: Június 15, 2011, 22:55 »
Szintén Alchemykeith jelölése alapján. Cseh Tamás és a magyar "indiánok" - ennek már önmagában elég figyelem felkeltőnek kell lennie.

http://kilencesterv.com/index.php?topic=10465.0
"Oh Great Spirit, who made all races, look kindly upon the whole human family and take away the arrogance and hatred which separates us from our brothers..." - Native American Prayer

Nem elérhető rettentó

  • forgatókönyvíró
  • mondja a magáét
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 3044
  • -Kapott: 2153
  • Hozzászólások: 1268
  • Nem: Férfi
Re:Apacsok ( Török Ferenc 2010) Július 7
« Válasz #1 Dátum: Június 20, 2011, 08:09 »
Először a Kolorádó Kidet láttam, aztán olvastam Spirótól a Tavaszi Tárlatot, és most itt van ez a film, ami ugyanazzal a korszakkal foglalkozik: az ’56 utáni évekkel, korai Kádár-korszakkal. Jó pár évet kellett várni a rendszerváltás után, hogy a második világháború utáni történelmünkkel kezdjen el ismét foglalkozni a magyar film, de a témák lassan megértek erre.
Nagyon fontosnak tartom mindazt, ami ez ügyben történik, mert a korai ’60-as éveknek ez a megfélemlítve konszolidálódó korszaka megadta az alaphangot a következő harminc évre: ne ugrálj, hallgass, húzd meg magad, még véletlenül se próbálj kilógni a sorból. Ez sok ember hozzáállásában jelen van a mai napig. Jó lenne, ha ezekben a filmekben önmagával nézne szembe az ország, de azt hiszem, ez álom marad.
A magyar indiánokról hallottam már, de azt hittem, a hatvanas évek végén történt mindez. Minden diktatúrában kialakult szabadságszerető, naiv, magukat „ártatlannak valló” emberekből hasonló mozgalom, akik azt tették, ami belülről jött, nem a rendszert akarták megdönteni, és azt hitték, ezen nincs mit magyarázni, ebből nem lehet baj (ilyen volt Hitler idejében a Wandervogel-mozgalom, ami jelentős konkurenciát jelentett a Hitlerjugenddel szemben).
Amikor Csányi Sándort megláttam, feljajdultam, mert más filmekben engem sosem fogott meg, de Bereményi Géza kiváló párbeszédei valahogy minden színész szájából jól hangzanak, és a Megáll az idő párbeszédeivel versengenek. Elhangzik néhány szállóige-gyanús mondat is („Az igazság az, amit az emberek elhisznek.”, vagy a „Ha nincs indián hova mész…” kezdetű monológ, amelynek film végi ismétlése felesleges, hiszen egyébként is beleragad a fülünkbe). Szervét Tibor figuráját rengetegszer láthattuk már a vásznon, de sikerül úgy megformálnia a tartótisztet, hogy  az hiteles legyen, ne pusztán más filmek szereplőit másolja.
Török Ferenc épp hogy csak megidézi a kort, néhány bútordarabbal, festett díszletekkel (nem tudom, ezeket szabad-e észrevenni). Ez nem zavaró, hiszen örök emberi történet ez árulásról, barátságról, felejtésről (vagy inkább „törlésről”). Kamaradarab, amit a szöveg hajt, nem képekben tobzódó retró-film, mint a Moszkva tér. Rengeteg közelit láthatunk, és az indiántáborban is csak két éjszakai jelenet játszódik, a többi archív felvétel.
Amikor a magyar film a valósággal kezd el foglalkozni, amikor magunkat (vagyis őseinket) látjuk benne, akkor általában jól vizsgázik. Nem fogom annyiszor megnézni, mint a Napló-sorozatot Mészáros Mártától vagy a Megáll az időt, de ettől ez még egy jól megírt film. Alkotói nem akartak sokat, de azt teljesítették.

http://www.rtlklub.hu/video/71755
« Utoljára szerkesztve: Június 20, 2011, 08:40 írta rettentó »
Az újratöltéseket üzenetben kérjétek tőlem. Köszi!