A A A A
A A A A
Szerző Téma: A Universal stúdió szörnyei (Universal Monsters)  (Megtekintve 2761 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Nem elérhető sadf

  • rendező
  • mondja a magáét
  • *****
  • Köszönetek
  • -Adott: 3331
  • -Kapott: 6534
  • Hozzászólások: 2131
  • the Official Plan9 Executioner
    • E-mail
A Universal stúdió szörnyei (Universal Monsters)
« Dátum: Május 11, 2011, 00:43 »



A gazdasági válság sanyarú éveiben Lugosi Béla és Boris Karloff szörnyetegei feledtették Amerikával a mindennapok gondjait. Amikor az ország a legnehezebb helyzetben volt, belőlük akkor lett ünnepelt sztár. Számtalan filmet forgattak, és nyolc alkalommal együtt szerepelt a nevük a stáblistán. 1

A Drakula és a Frankenstein fémjelezte horror-ciklus nagy hagyományokra tekintett vissza a Universal berkein belül. Az egyik legfontosabb német expresszionista film, a Panoptikum (Das Wachsfigurenkabinett, 1924) direktora, Paul Leni is a Universalhoz került, és sikerrel adaptálta Broadwayről filmre a The Cat and the Canaryt (1927), majd újra a horror zsánerével kacérkodott The Man Who Laughs (1928) esetében is, amelynek főszerepét a német expresszionizmus emblematikus színésze, Conradt Veidt játszotta. A szintén expresszionista stílusú, de új-zélandi származású Rupert Julian (a Lon Chaney neve fémjelezte 1925-ös Phantom of the Opera rendezője) 1930-ban hangosfilmként, The Cat Creeps címen remake-elte a The Cat and the Canaryt, ami elődjeivel ellentétben megbukott a mozikban.

A következő Universal-horror, a Drakula (1931) szintén egy kvázi-remake volt (Murnau Nosferatujáé), ez viszont kasszasiker lett. Lon Chaney-t a Universalnál és az MGM-nél készített filmjei horrorsztárrá tették, és a két Laemmle eredetileg őt akarta legújabb Broadway-adaptációjuk, a Drakula címszerepére. Chaney azonban addigra meghalt, de állandó rendezője, Tod Browning vállalta a filmet, az operatőr pedig a kiváló Karl Freund, Murnau egykori alkotótársa lett. A többi már történelem: Lugosi Béla neve összeforrt szerepével. Ugyanezen évben egy másik gótikus horrorregény feldolgozása, a Boris Karloff főszereplésével készült Frankenstein (1931) is tarolt a mozipénztáraknál – e film a Drakulával ellentétben az idő próbáját is kiállta. Mivel a stúdió a presztízsfilmek költségei miatt továbbra is pénzügyi gondokkal küszködött, a Nagyok közé való feltörési kísérleteik pedig kudarcba fulladtak, a későbbiekben is megmaradtak e jól bevált zsánernél, így a 30-as, 40-es években a Universal név egyet jelentett a Drakula és a Frankenstein nyomán született horrorciklussal.

A nagy sikerre való tekintettel a Universal vezetősége igyekezett a lehető legjobban kiaknázni a Drakula és a Frankenstein sikerét. Browning visszatért az MGM-hez, az utóbbi rendezője, James Whale viszont további remekműveket rendezett a Universalnak, amelyekben elsőként ötvözte a horrort a humorral. A The Old Dark House-ban (1932) ismét Karloff szerepelt; a H.G. Wells regényén alapuló A láthatatlan emberben (Invisible Man, 1933) Claude Rains; a szintén Karloffal készített Frankenstein menyasszonyát (Bride of Frankenstein, 1935) pedig minden idők legjobb folytatásaként emlegetik. Karloff játszotta a Múmia (The Mummy, 1932) címszerepét is, amelyet Karl Freund rendezett, és e film még az ezredforduló környékén is jól jött a Universalnak, amikor Stephen Sommers megrendezte a két folytatást és egy spinoffot sarjadzó remake-jét. A Universal a rengeteg Drakula- és Frankenstein-sequel mellett öt film erejéig crossover-módra összeeresztette Karloffot és Lugosit, e filmek közül egyedül a Poe novellájához csak címében kötődő, de korát megelőzően merész The Black Cat (1934) nevezhető remekműnek, melyet egy újabb európai emigráns, Edgar G. Ulmer rendezett.

1935-re a Universal-horror ciklusa kifáradni tűnt, de mindenski meglepetésére 1938-ban új erőre kapott, amikor a Universal „double feature”-módra újra műsorra tűzte a Drakulát és a Frankensteint. A széria hattyúdala A farkasember (The Wolf Man, 1941) lett, amelyben Lon Chaney fia, Lon Chaney Jr. játszotta a főszerepet. A Universal ezen szériáját a legtöbb stúdió megkísérelte leutánozni, de minőségi horrorfilmeket egyedül az RKO tudott folyamatosan készíteni. A Universal szörnyei tömegkulturális ikonokká váltak, és a stúdió a későbbiekben is figyelemmel kísérte boldogulásukat: a legtöbb emblematikus monstrumuk feltűnik az Abbott és Costello-komédiákban, a Drakulának 1979-ben készült egy méltatlanul elfeledett remake-je, a Múmia-remake rendezője, Stephen Sommers pedig 2004-ben készített pastiche-t (Van Helsing) a stúdió összes szörnyikonjával. 2




1923 - The Hunchback of Notre Dame (A Notre Dame-i toronyőr) Rendezte: Wallace Worsley
1925 - The Phantom of the Opera  (Az Operaház fantomja) Rendezte: Rupert Julian, Lon Chaney, Ernst Laemmle, Edward Sedgwick
1927 - The Cat and the Canary (Macska és a kanári) Rendezte: Paul Leni
1930 - The Cat Creeps Rendezte: Rupert Julian, John Willard
1931 - Dracula (Drakula) Rendezte: Tod Browning, Karl Freund
1931 - Drácula (Drakula) Rendezte: George Melford, Enrique Tovar Ávalos     
1931 - Frankenstein (Frankenstein) Rendezte: James Whale
1932 - The Mummy  (A múmia) Rendezte: Karl Freund
1932 - Murders in the Rue Morgue (A Morgue utcai gyilkosságok) Rendezte: Robert Florey
1932 - The Old Dark House (Az öreg sötét ház) Rendezte: James Whale
1933 - The Invisible Man (A láthatatlan ember) Rendezte: James Whale
1934 - Smoking Guns rendezte: Alan James
1934 - The Black Cat (Fekete macska) Rendezte: Edgar G. Ulmer
1934 - The Man Who Reclaimed His Head Rendezte: Edward Ludwig
1935 - Bride of Frankenstein (Frankenstein menyasszonya) Rendezte: James Whale
1935 - Werewolf of London (A londoni vérfarkas) Rendezte: Stuart Walker
1935 - The Raven (A holló) Rendezte: Lew Landers
1936 - Dracula's Daughter (Drakula lánya) Rendezte: Lambert Hillyer
1936 - The Invisible Ray (A láthatatlan sugár) Rendezte: Lambert Hillyer
1937 - Night Key Rendezte: Lloyd Corrigan
1939 - Tower of London Rendezte: Rowland V. Lee
1939 - Son of Frankenstein (Frankenstein fia) Rendezte: Rowland V. Lee
1940 - Black Friday (Fekete péntek) Rendezte: Arthur Lubin
1940 - The Invisible Man Returns (A láthatatlan ember visszatér) Rendezte: Joe May
1940 - The Mummy's Hand (A múmia bosszúja) Rendezte: Christy Cabanne
1940 - The Invisible Woman (A láthatatlan nő) Rendezte: A. Edward Sutherland
1941 - Man Made Monster Rendezte: George Waggner 483
1941 - The Black Cat (Fekete macska) Rendezte: Albert S. Rogell
1941 - The Wolf Man (Farkasember) Rendezte: George Waggner
1941 - Horror Island Rendezte: George Waggner
1942 - Ghost of Frankenstein (Frankenstein szelleme) Rendezte: Erle C. Kenton
1942 - The Invisible Agent Rendezte: Edwin L. Marin
1942 - The Mad Doctor of Market Street Rendezte: Joseph H. Lewis
1942 - The Mummy's Tomb (A Múmia sírja) Rendezte: Harold Young
1942 - Night Monster Rendezte: Ford Beebe
1942 - The Strange Case of Dr. RX Rendezte: William Nigh
1943 - Calling Dr. Death Rendezte: Reginald Le Borg
1943 - Captive Wild Woman Rendezte: Edward Dmytryk
1943 - Flesh and Fantasy Rendezte: Julien Duvivier
1943 - Frankenstein Meets The Wolf Man (Frankenstein találkozik a farkasemberrel) Rendezte: Roy William Neill
1943 - The Mad Ghoul Rendezte: James P. Hogan
1943 - Son of Dracula (Drakula fia) Rendezte: Robert Siodmak
1943 - The Phantom of the Opera (Az Operaház fantomja) Rendezte: Arthur Lubin
1944 - The Climax Rendezte: George Waggner
1944 - Dead Man's Eyes Rendezte: Reginald Le Borg
1944 - The Mummy's Ghost (A Múmia szelleme) Rendezte: Reginald Le Borg
1944 - The Invisible Man's Revenge Rendezte: Ford Beebe
1944 - Jungle Woman Rendezte: Reginald Le Borg
1944 - House of Frankenstein (Frankenstein háza) Rendezte: Erle C. Kenton
1944 - Weird Woman Rendezte: Reginald Le Borg
1944 - The Mummy's Curse (A múmia átka) Rendezte: Leslie Goodwins
1945 - Jungle Captive Rendezte: Harold Young
1945 - The Frozen Ghost Rendezte: Harold Young
1945 - House of Dracula (Drakula háza) Rendezte: Erle C. Kenton
1945 - Pillow of Death Rendezte: Wallace Fox
1945 - Strange Confession Rendezte: John Hoffman
1946 - House of Horrors Rendezte: Jean Yarbrough
1946 - The Spider Woman Strikes Back Rendezte: Arthur Lubin
1946 - She-Wolf of London Rendezte: Jean Yarbrough
1946 - The Brute Man Rendezte: Jean Yarbrough
1948 - Abbott and Costello Meet Frankenstein (Abbott és Costello találkozik Frankensteinnel) Rendezte: Charles Barton
1949 - Abbott and Costello Meet The Killer,Boris Karloff (Abbott és Costello találkozik a gyilkossal) Rendezte: Charles Barton
1951 - Abbott and Costello Meet The Invisible Man Rendezte: Charles Lamont
1951 - The Strange Door Rendezte: Joseph Pevney
1953 - It Came from Outer Space Rendezte: Jack Arnold
1953 - Abbott and Costello Meet Dr. Jekyll and Mr. Hyde Rendezte: Charles Lamont
1954 - Creature from the Black Lagoon (A fekete lagúna szörnye) Rendezte: Jack Arnold
1955 - Abbott and Costello Meet The Mummy Rendezte: Charles Lamont
1955 - Revenge of the Creature (A Fekete Lagúna rémének bosszúja) Rendezte: Jack Arnold
1955 - Tarantula Rendezte: Jack Arnold
1955 - This Island Earth (A Föld sziget) Rendezte: Joseph M. Newman
1956 - The Creature Walks Among Us Rendezte: John Sherwood 
1956 - Curucu, Beast of the Amazon Rendezte: Curt Siodmak
1956 - The Mole People (Vakondemberek) Rendezte: Virgil W. Vogel
1957 - The Deadly Mantis (A halálos sáska) Rendezte: Nathan Juran
1957 - The Man of 1,000 Faces Rendezte: Joseph Pevney
1957 - The Incredible Shrinking Man (A hihetetlenül zsugorodó ember) Rendezte: Jack Arnold
1958 - Blood of the Vampire Rendezte: Henry Cass
1958 - Monster on the Campus Rendezte: Jack Arnold
1960 - The Leech Woman Rendezte: Edward Dein


1: Kovács Marcell  Szörnyek keringői
2: Csiger Ádám  Drakula háza   A Universal stúdió története I.
« Utoljára szerkesztve: Október 16, 2013, 19:21 írta sadf »
RARPASS:divideetimpera

Ha valamelyik feltöltésem már meghalt és szeretnéd,hogy újra felkerüljön akkor ITT jelezd kérlek!

Újratöltök minden olyan filmet amit feltöltöttem és kértek! Nyugodtan írjatok pmet újratöltés címmel. Lehetőségeim szerint újrázom a kért filmeket!